Tiedän, luin sen Facebookista : Facebook-sivun perustaminen Radio Finlandialle
Myllykoski, Paula (2011)
Myllykoski, Paula
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104275025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104275025
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää, tarvitseeko jokainen nykyaikainen radiokanava oman sivun Facebookiin. Työni tarkoituksena on tutkia, kuinka radiokanava hyötyy Facebook-sivusta ja kannattaako radion markkinoida itseään Facebookissa. Teen huomioita siitä, kuinka nopeasti Facebook-sivu tavoittaa kuulijat ja millainen on fanien kommentointiaktiivisuus sivulla. Tavoitteenani on ottaa huomioon myös fanien näkökulma siihen, tarvitseeko radiokanava Facebook-sivut.
Sosiaalinen media kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Valtaosa suomalaisista yrityksistä on jo esimerkiksi Facebookissa markkinoimassa itseään (Mainostajien Liitto 2011). Myös useat mediat ovat katsoneet tarpeelliseksi tulla tuottamaan sisältöä Facebookiin. Yhteisöllisessä mediassa kaikki toimivat sisällön tuottajina. Toisin sanoen kaikki pääsevät nauttimaan sisällön jakamisesta ja vastaanottamisesta. Näin ollen esimerkiksi Facebookissa käyttäjät pääsevät kommunikoimaan helposti toistensa kanssa.
Työni on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka produktiosana on Radio Finlandia (virallinen) -sivu Facebookissa. Suuressa osassa opinnäytetyötäni ovat omat havainnot tekemästäni Radio Finlandia (virallinen) -sivusta. Radio Finlandian toimittajan tukihaastattelu sekä Facebook-sivun faneille tekemäni kysely ovat tärkeässä osassa opinnäytetyötäni. Olen käyttänyt lähteinä radion ja sosiaalisen median kirjallista lähdeaineistoa. Lisäksi lähteinä olen hyödyntänyt aiheeseen liittyviä internetsivuja.
Mielestäni jokainen arvonsa tunteva media on nykyään Facebookissa. Oman sivun kautta esimerkiksi radiokanava pääsee pienellä vaivalla nopeasti kontaktiin kuulijoiden kanssa. Facebookissa pääsee markkinoimaan radiokanavaa ilmaiseksi nykyisille ja tuleville kuulijoille. Facebook-sivun kehittäminen vie kuitenkin aikaa. Facebook-sivun pitää ensin kerätä fanien luottamus, jotta sivustolle saadaan käyttäjien kommentteja. Medialla on kuitenkin selkeästi paikkansa Facebook-sivuilla.
Sosiaalinen media kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Valtaosa suomalaisista yrityksistä on jo esimerkiksi Facebookissa markkinoimassa itseään (Mainostajien Liitto 2011). Myös useat mediat ovat katsoneet tarpeelliseksi tulla tuottamaan sisältöä Facebookiin. Yhteisöllisessä mediassa kaikki toimivat sisällön tuottajina. Toisin sanoen kaikki pääsevät nauttimaan sisällön jakamisesta ja vastaanottamisesta. Näin ollen esimerkiksi Facebookissa käyttäjät pääsevät kommunikoimaan helposti toistensa kanssa.
Työni on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka produktiosana on Radio Finlandia (virallinen) -sivu Facebookissa. Suuressa osassa opinnäytetyötäni ovat omat havainnot tekemästäni Radio Finlandia (virallinen) -sivusta. Radio Finlandian toimittajan tukihaastattelu sekä Facebook-sivun faneille tekemäni kysely ovat tärkeässä osassa opinnäytetyötäni. Olen käyttänyt lähteinä radion ja sosiaalisen median kirjallista lähdeaineistoa. Lisäksi lähteinä olen hyödyntänyt aiheeseen liittyviä internetsivuja.
Mielestäni jokainen arvonsa tunteva media on nykyään Facebookissa. Oman sivun kautta esimerkiksi radiokanava pääsee pienellä vaivalla nopeasti kontaktiin kuulijoiden kanssa. Facebookissa pääsee markkinoimaan radiokanavaa ilmaiseksi nykyisille ja tuleville kuulijoille. Facebook-sivun kehittäminen vie kuitenkin aikaa. Facebook-sivun pitää ensin kerätä fanien luottamus, jotta sivustolle saadaan käyttäjien kommentteja. Medialla on kuitenkin selkeästi paikkansa Facebook-sivuilla.