Röntgenhoitajaopiskelijoiden kansainvälinen vaihto
Aalto, Marleena; Kokko, Suvi (2011)
Aalto, Marleena
Kokko, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035799
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää röntgenhoitajaopiskelijoiden liikkuvuutta kansainvälisillä markkinoilla koko Suomen tasolla. Kartoitimme sekä lähtevien että saapuvien röntgenhoitajaopiskelijoiden määriä vuosina 2000–2010. Suomessa radiografiaa ja sädehoitoa voi opiskella kuudessa eri ammattikorkeakoulussa.
Lähetimme kaikkiin kuuteen ammattikorkeakouluun, jossa toimii radiografian ja sädehoidon koulutusohjelma, kyselyn kansainvälisen vaihdon opiskelijamääristä. Kyselyyn vastasi viisi ammattikorkeakoulua. Kysyimme sekä lähtevien että tulevien röntgenhoitajaopiskelijoiden määriä maittain. Metropolia Ammattikorkeakoulun tiedoista vuodet 2000–2008 ovat Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian tietoja ja vuodet 2009 ja 2010 Metropolia Ammattikorkeakoulun.
Haastattelimme tutkimusta varten myös kahta suomalaista ja kahta portugalilaista röntgenhoitajaopiskelijaa, jotka ovat olleet vaihto-opiskelijoina. Suomalaiset olivat olleet vaihdossa Portugalissa ja portugalilaiset Suomessa. Haastattelut tehtiin sähköpostin välityksellä. Haastattelun kysymykset oli luokiteltu neljään kategoriaan: osallistumisen perusteluihin, kansainvälisen vaihdon prosessiin ja edellytyksiin, opiskeluun ja oppimiseen sekä saatuihin hyötyihin. Portugalilaisille haastattelukieli oli englanti.
Kyselyiden tuloksina vuosien 2000 ja 2010 välillä kaikissa viidessä ammattikorkeakoulussa oli ollut vaihdossa ulkomailla ja Suomessa yhteensä 159 röntgenhoitajaopiskelijaa, joista lähteviä oli 71 ja saapuvia 88. Savonia ammattikorkeakoulussa oli eniten liikkuvuutta sekä lähtevissä että saapuvissa opiskelijoissa. Portugali, Kreikka ja Iso-Britannia olivat suosituimmat kohdemaat ja niistä myös tuli eniten röntgenhoitajaopiskelijoita Suomeen.
Haastatteluiden tulokset olivat samansuuntaisia aikaisempien tutkimusten kanssa. Tehdyn tutkimuksen perusteella opiskelijavaihtoon haettiin uusien kokemuksien, vieraan kulttuurin ja ilmaston takia. Suuria eroja huomattiin röntgenhoitajan toimenkuvassa ja opiskelussa. Kaikki haastateltavat suosittelisivat kohdemaataan ja vaihto-opiskelua yleensäkin toisille opiskelijoille.
Lähetimme kaikkiin kuuteen ammattikorkeakouluun, jossa toimii radiografian ja sädehoidon koulutusohjelma, kyselyn kansainvälisen vaihdon opiskelijamääristä. Kyselyyn vastasi viisi ammattikorkeakoulua. Kysyimme sekä lähtevien että tulevien röntgenhoitajaopiskelijoiden määriä maittain. Metropolia Ammattikorkeakoulun tiedoista vuodet 2000–2008 ovat Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian tietoja ja vuodet 2009 ja 2010 Metropolia Ammattikorkeakoulun.
Haastattelimme tutkimusta varten myös kahta suomalaista ja kahta portugalilaista röntgenhoitajaopiskelijaa, jotka ovat olleet vaihto-opiskelijoina. Suomalaiset olivat olleet vaihdossa Portugalissa ja portugalilaiset Suomessa. Haastattelut tehtiin sähköpostin välityksellä. Haastattelun kysymykset oli luokiteltu neljään kategoriaan: osallistumisen perusteluihin, kansainvälisen vaihdon prosessiin ja edellytyksiin, opiskeluun ja oppimiseen sekä saatuihin hyötyihin. Portugalilaisille haastattelukieli oli englanti.
Kyselyiden tuloksina vuosien 2000 ja 2010 välillä kaikissa viidessä ammattikorkeakoulussa oli ollut vaihdossa ulkomailla ja Suomessa yhteensä 159 röntgenhoitajaopiskelijaa, joista lähteviä oli 71 ja saapuvia 88. Savonia ammattikorkeakoulussa oli eniten liikkuvuutta sekä lähtevissä että saapuvissa opiskelijoissa. Portugali, Kreikka ja Iso-Britannia olivat suosituimmat kohdemaat ja niistä myös tuli eniten röntgenhoitajaopiskelijoita Suomeen.
Haastatteluiden tulokset olivat samansuuntaisia aikaisempien tutkimusten kanssa. Tehdyn tutkimuksen perusteella opiskelijavaihtoon haettiin uusien kokemuksien, vieraan kulttuurin ja ilmaston takia. Suuria eroja huomattiin röntgenhoitajan toimenkuvassa ja opiskelussa. Kaikki haastateltavat suosittelisivat kohdemaataan ja vaihto-opiskelua yleensäkin toisille opiskelijoille.