Yhteistyökumppanuussuhteiden kehittäminen : Case: Urheiluseura X
Jaskara, Jukka (2020)
Jaskara, Jukka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281675
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Urheiluseura X:n yhteistyökumppaneiden asiakastyytyväisyyttä seuran kanssa käytyyn yhteistyöhön. Tutkimuksella haluttiin selvittää, miten Urheiluseura X onnistuu tarjoamissaan yhteistyöpalveluissa. Tämän lisäksi Urheiluseura X halusi selvittää, mitä ovat ne tekijät, joita Urheiluseura X:n yhteistyökumppanit pitävät yhteistyössä tärkeinä.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä. Verkkokysely suunniteltiin ja toteutettiin käyttämällä Webropol-ohjelmaa. Kysely lähetettiin yhteensä 450:lle Urheiluseura X:n yhteistyökumppanille sähköpostitse. Vastauksia saatiin yhteensä 112 kappaletta, ja vastausprosentiksi muodostui 24,9 %.
Tutkimustuloksien mukaan Urheiluseura X:n yhteistyökumppanit ovat yleisesti melko tyytyväisiä seuran kanssa käytyyn yhteistyöhön. Yhteistyön palvelut vastaavat niille asetettuja odotuksia yhteistyön luonteesta riippumatta melko hyvin. Yksittäisistä palveluista onnistutaan hyvin peliasunäkyvyydessä sekä ottelutapahtumapaikkanäkyvyydessä. Kehitettävää olisi erityisesti VIP-palveluiden järjestelyissä. Yhteistyökumppaneiden suurin motiivi yhteistyölle on Urheiluseura X:n taloudellisen toiminnan tukeminen. Yhteistyökumppanit pitävät seuran urheilullista suorittamista ja otteluiden tunnelmaa yhteistyön kannalta tärkeinä.
Tämä opinnäytetyö oli ensimmäinen asiakastyytyväisyystutkimus Urheiluseura X:n yhteistyökumppaneille. Tulevaisuudessa samankaltaisia tutkimuksia tulisi suorittaa vuosittain. Näin tyytyväisyyden seuraaminen voisi olla systemaattisempaa. Tyytyväisyyskyselyt voitaisiin kohdistaa jatkossa myös yksilöityinä eri yhteistyökumppaniryhmille. The aim of the thesis was to examine Sports club X’s partners´ customer satisfaction regarding collaboration with the club. The study aimed to find out how Sports club X succeeds in the partnership services they are providing. In addition, Sports club X wanted to find out the factors that Sports club X’s partners consider important.
The research was conducted by using the quantitative research approach. The used method of data collection was online survey. The online survey was planned and implemented by using the Webropol -program. The survey was sent to a total of 450 sports club X’s partners via email. The total number of received answers was 112, and the response rate was 24,9%.
According to the results of the research, Sports club X’s partners are generally quite satisfied with cooperation with the club. The partnership services meet their expectations regardless of the nature of the partnership quite well. From the individual services jersey visibility and venue visibility are doing well. There is room for improvement especially in the arrangements of the VIP-services. The partners’ biggest motive for the partnership is to support Sports club X’s financial activities. Partners think that the club’s sports performance and the atmosphere of the matches are important for the partnership.
The thesis was the first satisfaction survey for the partners of Sports club X. In the future, similar studies should be conducted annually. That way measuring the partners’ satisfaction could be more systematic. Satisfaction studies could be aimed individually to different partnership groups
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä. Verkkokysely suunniteltiin ja toteutettiin käyttämällä Webropol-ohjelmaa. Kysely lähetettiin yhteensä 450:lle Urheiluseura X:n yhteistyökumppanille sähköpostitse. Vastauksia saatiin yhteensä 112 kappaletta, ja vastausprosentiksi muodostui 24,9 %.
Tutkimustuloksien mukaan Urheiluseura X:n yhteistyökumppanit ovat yleisesti melko tyytyväisiä seuran kanssa käytyyn yhteistyöhön. Yhteistyön palvelut vastaavat niille asetettuja odotuksia yhteistyön luonteesta riippumatta melko hyvin. Yksittäisistä palveluista onnistutaan hyvin peliasunäkyvyydessä sekä ottelutapahtumapaikkanäkyvyydessä. Kehitettävää olisi erityisesti VIP-palveluiden järjestelyissä. Yhteistyökumppaneiden suurin motiivi yhteistyölle on Urheiluseura X:n taloudellisen toiminnan tukeminen. Yhteistyökumppanit pitävät seuran urheilullista suorittamista ja otteluiden tunnelmaa yhteistyön kannalta tärkeinä.
Tämä opinnäytetyö oli ensimmäinen asiakastyytyväisyystutkimus Urheiluseura X:n yhteistyökumppaneille. Tulevaisuudessa samankaltaisia tutkimuksia tulisi suorittaa vuosittain. Näin tyytyväisyyden seuraaminen voisi olla systemaattisempaa. Tyytyväisyyskyselyt voitaisiin kohdistaa jatkossa myös yksilöityinä eri yhteistyökumppaniryhmille.
The research was conducted by using the quantitative research approach. The used method of data collection was online survey. The online survey was planned and implemented by using the Webropol -program. The survey was sent to a total of 450 sports club X’s partners via email. The total number of received answers was 112, and the response rate was 24,9%.
According to the results of the research, Sports club X’s partners are generally quite satisfied with cooperation with the club. The partnership services meet their expectations regardless of the nature of the partnership quite well. From the individual services jersey visibility and venue visibility are doing well. There is room for improvement especially in the arrangements of the VIP-services. The partners’ biggest motive for the partnership is to support Sports club X’s financial activities. Partners think that the club’s sports performance and the atmosphere of the matches are important for the partnership.
The thesis was the first satisfaction survey for the partners of Sports club X. In the future, similar studies should be conducted annually. That way measuring the partners’ satisfaction could be more systematic. Satisfaction studies could be aimed individually to different partnership groups