Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Aistinvarainen arviointi välipalatuotteista

Honkaniemi, Sara (2020)

 
Avaa tiedosto
Sara Honkaniemi.pdf (1.976Mt)
Lataukset: 


Honkaniemi, Sara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001301846
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajayrityksellä oli tarkoituksena alkaa maahantuomaan välipalapatukoita sekä erilaisia suklaalla päällystettyjä pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää aistinvarainen arviointi testituotteista. Tavoitteena oli löytää sopivimpia tuotteita tuotantoon.
Aistinvarainen arviointi on näytteen aistittavien ominaisuuksien mittaamista ihmisen aistein. Aistinvarainen arviointi on osa tuotekehitystä. Mieltymystutkimuksissa selvitetään kuluttajien reaktioita elintarvikkeisiin.
Aistinvarainen arviointi pähkinöille ja kuivahedelmille toteutettiin järjestystestillä, sekä välipalapatukoille luokka-asteikko-menetelmällä. Testien tuloksia käsiteltiin järjestysasteikkotason muuttujille soveltuvalla, ei-parametrisella menetelmällä, Friedmanin varianssianalyysillä. Tuloksista tehtiin myös havainnollistavia tuloskaavioita.
Aistinvarainen arviointi onnistui hyvin ja näytteiden joukosta löytyi ääripäät. Tummalla suklaalla päällystetyistä pähkinöistä ja kuivahedelmistä miellyttävimmäksi arvioitiin pistaasi. Välipalapatukoista miellyttävimmäksi arvioitiin näyte, joka sisälsi rusinaa, kiiviä, rubiinisuklaata, viikunaa, gluteenitonta kauraraetta, carob-siirappia ja tahinia (luomu). Tulosten avulla toimeksiantajan on helppo valita miellyttävimmäksi arvioituja tuotteita markkinoille tai jatkaa vielä tuotteiden kehitystä kuluttajan toiveiden mukaiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste