RAITTIUDEN YSTÄVIEN RAITIS.FI -LEHDEN LUKIJATUTKIMUS
Kyllönen, Marjo (2011)
Kyllönen, Marjo
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105015411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105015411
Tiivistelmä
Marjo Kyllönen. Raittiuden Ystävien lukijatutkimus. Järvenpää, kevät 2011, 112 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonian suuntautumisvaihtoehto, sosionomin (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää Raittiuden Ystävien tiedotuslehteä lukijaystävällisemmäksi sekä Raittiuden Ystävien järjestön ja jäsenien välistä yhteisöviestintää paremmin tukevaksi. Samalla selvitettiin Raittiuden Ystävien tuotteiden tuttuutta lukijoilleen, lukijoiden Raittiuden Ystävien toimintaan osallistumista ja lukijoiden mielikuvia Raittiuden Ystävistä järjestönä. Lisäksi selvitettiin lukijoiden lehden käyttötapoja ja sitä, mitä mieltä lukijat ovat lehden levikin laajentamisesta jäsenkunnan ulkopuolelle ja erilaisten mainosten julkaisemisesta lehdessä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa lähetettiin kyselylomake 434:lle Raittiuden Ystävien henkilöjäsenelle, 31:lle evankelisluterilaiselle seurakunnalle ja 10:lle muulle seurakunnalle, 16:a kaupungin eri toimialoille ja yhdeksälle yhteisölle. Kysely sisälsi sekä strukturoituja monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. 500:sta kyselylomakkeesta palautui 75, joista kaksi jätettiin pois tulosten analysoinnista. Analysoitavia lomakkeita oli 73, mikä on 14,6 % kaikista lähetetyistä lomakkeista. Vastaukset analysoitiin SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) for Windows ohjelman avulla, vertaamalla saatuja vastauksia keskenään sekä syventämällä niitä avovastauksien avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että useimmat lukijat toivovat lehdessä julkaistavan enemmän erilaisia juttuja, kirjoituksia ja raportteja, kuten kirjoituksia raittiusaatteen nykytilasta sekä perheiden hyvinvoinnin ja raittiuden välisistä yhteyksistä. Lisäksi useimmat lukijat toivoivat raittiusaatteen selkeämmin näkymistä pääkirjoituksissa. Lukijat pitivät lehteä enimmäkseen helppolukuisena ja sisällöltään monipuolisena sekä itselleen tärkeitä asioita käsittelevänä ja ulkoasultaan hyvänä. Suurin osa vastaajista suhtautui myönteisesti lehden levikin laajentamiseen jäsenkunnan ulkopuolelle ja koki arvostuksensa lehteä kohtaan kasvavan, jos tilauskanta kasvaa jäsenkunnan ulkopuolelle. Useimmat vastaajat suhtautuivat myönteisesti sekä ilmaismainosten että tuotemainosten julkaisemiseen lehdessä. Suurin osa vastaajista piti Raittiuden Ystäviä hyödyllisenä järjestönä, mutta järjestön tuotteet eivät olleet erityisen tuttuja lukijoille ja järjestön toimintaan osallistuminen ei ollut erityisen aktiivista. Useimmat vastaajat lukivat joka lehden ainakin selaillen.
Tutkimuksen perusteella raitis.fi -lehden sisältöön ja ulkoasuun ollaan pääasiassa tyytyväisiä. Haasteena tutkimuksen perusteella on pääkirjoitusten kehittäminen raittiusaatteellisemmiksi, erilaisten juttujen määrällinen lisääminen ja järjestön tuotteiden tutummaksi tekeminen. Tutkimuksen perusteella lehden levikin lisäämistä jäsenkunnan ulkopuolelle pidetään hyvänä ajatuksena.
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää Raittiuden Ystävien tiedotuslehteä lukijaystävällisemmäksi sekä Raittiuden Ystävien järjestön ja jäsenien välistä yhteisöviestintää paremmin tukevaksi. Samalla selvitettiin Raittiuden Ystävien tuotteiden tuttuutta lukijoilleen, lukijoiden Raittiuden Ystävien toimintaan osallistumista ja lukijoiden mielikuvia Raittiuden Ystävistä järjestönä. Lisäksi selvitettiin lukijoiden lehden käyttötapoja ja sitä, mitä mieltä lukijat ovat lehden levikin laajentamisesta jäsenkunnan ulkopuolelle ja erilaisten mainosten julkaisemisesta lehdessä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa lähetettiin kyselylomake 434:lle Raittiuden Ystävien henkilöjäsenelle, 31:lle evankelisluterilaiselle seurakunnalle ja 10:lle muulle seurakunnalle, 16:a kaupungin eri toimialoille ja yhdeksälle yhteisölle. Kysely sisälsi sekä strukturoituja monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. 500:sta kyselylomakkeesta palautui 75, joista kaksi jätettiin pois tulosten analysoinnista. Analysoitavia lomakkeita oli 73, mikä on 14,6 % kaikista lähetetyistä lomakkeista. Vastaukset analysoitiin SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) for Windows ohjelman avulla, vertaamalla saatuja vastauksia keskenään sekä syventämällä niitä avovastauksien avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että useimmat lukijat toivovat lehdessä julkaistavan enemmän erilaisia juttuja, kirjoituksia ja raportteja, kuten kirjoituksia raittiusaatteen nykytilasta sekä perheiden hyvinvoinnin ja raittiuden välisistä yhteyksistä. Lisäksi useimmat lukijat toivoivat raittiusaatteen selkeämmin näkymistä pääkirjoituksissa. Lukijat pitivät lehteä enimmäkseen helppolukuisena ja sisällöltään monipuolisena sekä itselleen tärkeitä asioita käsittelevänä ja ulkoasultaan hyvänä. Suurin osa vastaajista suhtautui myönteisesti lehden levikin laajentamiseen jäsenkunnan ulkopuolelle ja koki arvostuksensa lehteä kohtaan kasvavan, jos tilauskanta kasvaa jäsenkunnan ulkopuolelle. Useimmat vastaajat suhtautuivat myönteisesti sekä ilmaismainosten että tuotemainosten julkaisemiseen lehdessä. Suurin osa vastaajista piti Raittiuden Ystäviä hyödyllisenä järjestönä, mutta järjestön tuotteet eivät olleet erityisen tuttuja lukijoille ja järjestön toimintaan osallistuminen ei ollut erityisen aktiivista. Useimmat vastaajat lukivat joka lehden ainakin selaillen.
Tutkimuksen perusteella raitis.fi -lehden sisältöön ja ulkoasuun ollaan pääasiassa tyytyväisiä. Haasteena tutkimuksen perusteella on pääkirjoitusten kehittäminen raittiusaatteellisemmiksi, erilaisten juttujen määrällinen lisääminen ja järjestön tuotteiden tutummaksi tekeminen. Tutkimuksen perusteella lehden levikin lisäämistä jäsenkunnan ulkopuolelle pidetään hyvänä ajatuksena.