Kansanmusiikkitapahtumien sponsorointi Suomessa : tilannekartoitus ja kehittämissuunnitelma
Siukonen, Tytti (2011)
Siukonen, Tytti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066578
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066578
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kansanmusiikkitapahtumien sponsorointia Suomessa. Kansanmusiikki on Suomessa varsin marginaalista musiikkia, minkä takia kansanmusiikkitapahtumat ovat keskimäärin melko pieniä. Niillä on kuitenkin paljon imagollista potentiaalia, joka saattaa kiinnostaa mahdollisia sponsoreita.
Olen toteuttanut tutkimuksen haastattelemalla kuutta kansanmusiikkikentän toimijaa – sekä kulttuurisponsoroinnin asiantuntijoita että sponsoroinnin parissa työskenteleviä tuottajia ja toiminnanjohtajia. Lisäksi olen perehtynyt kulttuurisponsoroinnin ajankohtaisiin tutkimuksiin ja alan kirjallisuuteen. Tutkimukseen kuuluu kansanmusiikkitapahtumien sponsoroinnin nykytilan selvittäminen, kansanmusiikkiin liittyvän arvomaailman ja imagollisten piirteiden määrittäminen imagonsiirron näkökulmasta, sekä asiantuntijoiden kokemuksia ja ideoita kansanmusiikkialan sponsoroinnin kehittämiseksi.
Tulokset osoittivat, että suurimmat ongelmat sponsorointitoiminnan kehittämisessä kansanmusiikkialalla ovat liian vähäiset resurssit, strategioiden puute sekä osittain myös sponsorointiosaamisen puute. Haastateltavien mukaan ongelmana on, ettei tapahtumia ole brändätty ja paketoitu niin, että potentiaalinen sponsori kokisi saavansa niistä tarpeeksi vastiketta. Niin sanottua bisnesajattelua kaivataan alalle lisää. Toinen puute oli räätälöityjen ja innovatiivisten sponsorointiyhteistyömuotojen vähäisyys – koska näkyvyys on kansanmusiikkitapahtumissa pientä esimerkiksi urheilutapahtumiin verrattuna, haluavat yrityksetkin löytää enemmän syvemmän tason innovatiivisia sponsorointiyhteistyömalleja.
Esittelen työn viimeisessä luvussa toimintasuunnitelman kansanmusiikkitapahtumien sponsoroinnista vastaaville, joka toimii tarkastuslistana sponsorointiyhteistyön toteuttamisen kaikista vaiheista. Strateginen suunnittelu, sponsorointivastikkeen paketointi ja yritysmaailman näkemyksen hahmottaminen ovat kehittämistoiminnan avainasioita. Vaikka strategisilla toimenpiteillä ei voidakaan lisätä itse henkilöresursseja, voivat ne antaa hyviä ideoita kansanmusiikkitapahtumien sponsorihakuun.
Olen toteuttanut tutkimuksen haastattelemalla kuutta kansanmusiikkikentän toimijaa – sekä kulttuurisponsoroinnin asiantuntijoita että sponsoroinnin parissa työskenteleviä tuottajia ja toiminnanjohtajia. Lisäksi olen perehtynyt kulttuurisponsoroinnin ajankohtaisiin tutkimuksiin ja alan kirjallisuuteen. Tutkimukseen kuuluu kansanmusiikkitapahtumien sponsoroinnin nykytilan selvittäminen, kansanmusiikkiin liittyvän arvomaailman ja imagollisten piirteiden määrittäminen imagonsiirron näkökulmasta, sekä asiantuntijoiden kokemuksia ja ideoita kansanmusiikkialan sponsoroinnin kehittämiseksi.
Tulokset osoittivat, että suurimmat ongelmat sponsorointitoiminnan kehittämisessä kansanmusiikkialalla ovat liian vähäiset resurssit, strategioiden puute sekä osittain myös sponsorointiosaamisen puute. Haastateltavien mukaan ongelmana on, ettei tapahtumia ole brändätty ja paketoitu niin, että potentiaalinen sponsori kokisi saavansa niistä tarpeeksi vastiketta. Niin sanottua bisnesajattelua kaivataan alalle lisää. Toinen puute oli räätälöityjen ja innovatiivisten sponsorointiyhteistyömuotojen vähäisyys – koska näkyvyys on kansanmusiikkitapahtumissa pientä esimerkiksi urheilutapahtumiin verrattuna, haluavat yrityksetkin löytää enemmän syvemmän tason innovatiivisia sponsorointiyhteistyömalleja.
Esittelen työn viimeisessä luvussa toimintasuunnitelman kansanmusiikkitapahtumien sponsoroinnista vastaaville, joka toimii tarkastuslistana sponsorointiyhteistyön toteuttamisen kaikista vaiheista. Strateginen suunnittelu, sponsorointivastikkeen paketointi ja yritysmaailman näkemyksen hahmottaminen ovat kehittämistoiminnan avainasioita. Vaikka strategisilla toimenpiteillä ei voidakaan lisätä itse henkilöresursseja, voivat ne antaa hyviä ideoita kansanmusiikkitapahtumien sponsorihakuun.