Verkkopalvelun sisältö ja markkinointi Vuokraovi.com-loma-asuntopalvelussa
Oiva, Mira (2011)
Oiva, Mira
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096887
Tiivistelmä
Vuokraovi.com on valtakunnallinen vuokra-asuntojen sähköinen markkinapaikka ja kuuluu Alma Mediapartners Oy:n tuoteperheeseen, johon kuuluu useita sähköisiä markkinapaikkoja ja verkkopalveluja. Työ toteutettiin, koska Vuokraovi.com-palvelu tarvitsi tietoa kehitteillä olevaa loma-asuntopalveluaan varten palvelun sisällöstä, markkinoinnista ja potentiaalisten käyttäjien mieli-piteistä sekä loma-asuntojen markkinoista Suomessa.
Opinnäytetyössä oli kyse lomamökkien vuokrausmarkkinan yhdistämisestä verkkopalvelujen markkinointiin ja verkkopalvelun luomiseen. Opinnäytteen tarkoitus oli tutkia olemassa olevia valittuja toimeksiantajan verkkopalvelua vastaavia palveluja ja ilmoitusasiakkaiden toiveita palvelun toiminnallisuuksista sekä tuottaa näiden perusteella ehdotuksia verkkopalvelun sisällöstä ja markkinoinnista.
Opinnäytetyössä on sovellettu olemassa olevaa tietoa verkkopalvelujen ominaisuuksista ja toiminnallisuuksista sekä markkinoinnista. Opinnäytetyössä vertailtiin Vuokraovi.com-palvelua vastaavia palveluja. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusta tutkiessa potentiaalisten palvelun käyttäjien kokemuksia vuokramökkien markkinoinnista ja vuokraamisesta. Potentiaalisia palvelun käyttäjiä ovat välittäjät, yritykset ja yksityiset vuokranantajat. Kysely toteutettiin sähköisellä lomakkeella ja puhelinhaastatteluina.
Opinnäytetyön tuloksista luku 4.2 (Ilmoittajien toiveet sähköisestä markkinapaikasta) ja luku 5 (Ehdotukset Vuokraovi.com-palvelulle) on salattu toimeksiantajan toiveesta.
Tuloksia voidaan hyödyntää Vuokraovi.com -verkkopalvelun suunnittelussa, kehityksessä ja markkinoinnissa. Jatkossa Vuokraovi.comin kannattaa tutkia palvelun kohderyhmiä tarkemmin ja keskittyä esimerkiksi loma-asuntojen välittäjiin kohderyhmänä, sillä tämä kohderyhmä jäi vähäiselle tarkastelulle opinnäytetyötä tehdessä.
Opinnäytetyössä oli kyse lomamökkien vuokrausmarkkinan yhdistämisestä verkkopalvelujen markkinointiin ja verkkopalvelun luomiseen. Opinnäytteen tarkoitus oli tutkia olemassa olevia valittuja toimeksiantajan verkkopalvelua vastaavia palveluja ja ilmoitusasiakkaiden toiveita palvelun toiminnallisuuksista sekä tuottaa näiden perusteella ehdotuksia verkkopalvelun sisällöstä ja markkinoinnista.
Opinnäytetyössä on sovellettu olemassa olevaa tietoa verkkopalvelujen ominaisuuksista ja toiminnallisuuksista sekä markkinoinnista. Opinnäytetyössä vertailtiin Vuokraovi.com-palvelua vastaavia palveluja. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusta tutkiessa potentiaalisten palvelun käyttäjien kokemuksia vuokramökkien markkinoinnista ja vuokraamisesta. Potentiaalisia palvelun käyttäjiä ovat välittäjät, yritykset ja yksityiset vuokranantajat. Kysely toteutettiin sähköisellä lomakkeella ja puhelinhaastatteluina.
Opinnäytetyön tuloksista luku 4.2 (Ilmoittajien toiveet sähköisestä markkinapaikasta) ja luku 5 (Ehdotukset Vuokraovi.com-palvelulle) on salattu toimeksiantajan toiveesta.
Tuloksia voidaan hyödyntää Vuokraovi.com -verkkopalvelun suunnittelussa, kehityksessä ja markkinoinnissa. Jatkossa Vuokraovi.comin kannattaa tutkia palvelun kohderyhmiä tarkemmin ja keskittyä esimerkiksi loma-asuntojen välittäjiin kohderyhmänä, sillä tämä kohderyhmä jäi vähäiselle tarkastelulle opinnäytetyötä tehdessä.