Kipinästä tuli syttyy : tulkkaus- ja asiantuntijapalvelu Vikke NY:n palvelujen tuotteistaminen ja markkinointi uudelle kohderyhmälle
Kettunen, Anne; Ojanen, Laura (2011)
Kettunen, Anne
Ojanen, Laura
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096737
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on esittää Tulkkaus- ja asiantuntijapalvelu Vikke NY:n toimintamallin ratkaisut tuotteistamisessa ja markkinoinnissa. Tulkkaus- ja asiantuntijapalvelu Vikke NY:n toiminnan kautta halutaan osoittaa, että uusien palveluiden tuotteistaminen ja markkinointi on nykypäivänä mahdollista tulkkauspalvelua tuottavalle yritykselle. Opinnäytetyössä halutaan havainnollistaa, että viittomakielialan tulkkauspalvelua tuottavalla yrityksellä on mahdollisuus laajentaa toimintaansa uudelle kohderyhmälle.
Ensimmäinen tutkimustehtävä opinnäytetyössä on Tulkkaus- ja asiantuntijapalvelu Vikke NY:n palvelujen tuotteistamisen esittely. Toinen tutkimustehtävä on Tulkkaus- ja asiantuntijapalvelu Vikke NY:n markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen uudelle kohderyhmälle.
Opinnäytetyö on suunnattu viittomakielen tulkkauspalveluja tuottaville yritykselle, jotka haluavat kehittää uusia palveluja ja laajentaa palvelutarjontaansa uusille kohderyhmille. Työstä hyötyvät myös tulevat opiskelijatiimiin osallistuvat viittomakielen tulkkiopiskelijat. Opinnäytetyöstä on hyötyä myös kaikille viittomakielen tulkin ammatissa työskenteleville. Työ antaa uuden näkökulman viittomakielialan ja tulkkauspalvelua tuottavan yrityksen kehittämiseen perinteisen toiminta-alueen ulkopuolelle.
Toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettu kahdessa osassa: produktiosuus koostuu Tulkkaus- ja asiantuntijapalvelu Vikke NY:n tuotteistus- ja markkinointitoimenpiteistä. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa kerrotaan ja havainnollistetaan produktiosuuden käytännön toteutusta, ongelmia ja tuloksia. Opinnäytetyön tiedonkeruutavassa on laadullisen tutkimuksen ja osallistuvan havainnoinnin piirteitä. Osallistuvan havainnoinnin tutkimusmenetelmässä tutkija osallistuu tutkimansa kohteen toimintaan ja havainnoi toimintaa subjektiivisesti (Eskola & Suoranta 1998, 99 – 102).
Opinnäytetyön produktiosuuden aikana havaittiin, että Vikke NY:n palvelujen tuotteistaminen ja markkinointi uudelle kohderyhmälle on mahdollista. Opinnäytetyöstä selviää, että viittomakielen tulkkauspalvelua tuottavan yrityksen palvelujen laajemmalle markkinoinnille ja uusien palvelujen kehittämiselle voi olla tarvetta. Uusien palvelujen kehittäminen, tuotteistaminen ja markkinointi vaativat huolellisen pohjatyön, onnistuneen markkinoinnin ja työresursseja. Opinnäytetyön tuloksia ei voida yleistää, mutta niitä voidaan pitää suuntaa antavina.
Ensimmäinen tutkimustehtävä opinnäytetyössä on Tulkkaus- ja asiantuntijapalvelu Vikke NY:n palvelujen tuotteistamisen esittely. Toinen tutkimustehtävä on Tulkkaus- ja asiantuntijapalvelu Vikke NY:n markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen uudelle kohderyhmälle.
Opinnäytetyö on suunnattu viittomakielen tulkkauspalveluja tuottaville yritykselle, jotka haluavat kehittää uusia palveluja ja laajentaa palvelutarjontaansa uusille kohderyhmille. Työstä hyötyvät myös tulevat opiskelijatiimiin osallistuvat viittomakielen tulkkiopiskelijat. Opinnäytetyöstä on hyötyä myös kaikille viittomakielen tulkin ammatissa työskenteleville. Työ antaa uuden näkökulman viittomakielialan ja tulkkauspalvelua tuottavan yrityksen kehittämiseen perinteisen toiminta-alueen ulkopuolelle.
Toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettu kahdessa osassa: produktiosuus koostuu Tulkkaus- ja asiantuntijapalvelu Vikke NY:n tuotteistus- ja markkinointitoimenpiteistä. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa kerrotaan ja havainnollistetaan produktiosuuden käytännön toteutusta, ongelmia ja tuloksia. Opinnäytetyön tiedonkeruutavassa on laadullisen tutkimuksen ja osallistuvan havainnoinnin piirteitä. Osallistuvan havainnoinnin tutkimusmenetelmässä tutkija osallistuu tutkimansa kohteen toimintaan ja havainnoi toimintaa subjektiivisesti (Eskola & Suoranta 1998, 99 – 102).
Opinnäytetyön produktiosuuden aikana havaittiin, että Vikke NY:n palvelujen tuotteistaminen ja markkinointi uudelle kohderyhmälle on mahdollista. Opinnäytetyöstä selviää, että viittomakielen tulkkauspalvelua tuottavan yrityksen palvelujen laajemmalle markkinoinnille ja uusien palvelujen kehittämiselle voi olla tarvetta. Uusien palvelujen kehittäminen, tuotteistaminen ja markkinointi vaativat huolellisen pohjatyön, onnistuneen markkinoinnin ja työresursseja. Opinnäytetyön tuloksia ei voida yleistää, mutta niitä voidaan pitää suuntaa antavina.