"Tehhäämpä yhessä" Kerhokäsikirja tyttökerhon ohjaamiseen
Pesonen, Veera; Pietikäinen, Mira (2011)
Pesonen, Veera
Pietikäinen, Mira
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127694
Tiivistelmä
Lippuniemen asukasyhdistyksellä oli tarve saada tuotteistettu käsikirja sosiaalisen tyttökerhon oh-jaamiseen. Lippuniemen asukasyhdistys toimii vapaaehtoisvoimin ja toiminnassa mukana olevat henkilöt kaipasivat välineitä nuorisotyön toteuttamiseen alueellaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimiva työväline sukupuolisensitiivisen tyttökerhon ohjaamiseen.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa kuvaamme tuotteistamisprosessin Demingin ympyrän avul-la. Kerhokäsikirjan valmistuksessa on hyödynnetty Jämsän ja Mannisen (2000) osaamisen tuot-teistamisen prosessia. Demingin ympyrä sisältää neljä eri vaihetta: suunnittele, toteuta, arvioi ja paranna. Nämä neljä vaihetta on selkeästi nähtävissä kerhokäsikirjan tuotteistamisessa. Opinnäy-tetyömme sisältää kaksi eri osuutta, raportointiosuuden ja käsikirjan. Raportointiosuudessa on kuvattuna opinnäytetyöprosessin eri vaiheet sekä teoreettiset lähtökohdat.
Käsikirja sisältää tiivistetyn teoriapaketin koskien sosiaalista nuorisotyötä, sukupuolisensitiivistä työtä, vertaistukea sekä pääkohdat ryhmän vaikutuksesta nuoreen. Lisäksi käsikirjasta löytyy oh-jeita kerhon ohjaamiseen. Käsikirjassa on suunniteltu harjoitteet kahdeksalle eri kerhokerralle. Har-joitteet on suunniteltu teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen.
Keräsimme palautetta käsikirjasta eri yhteistyötahoilta. Kerhokäsikirja todettiin palautteiden perus-teella hyödylliseksi Lippuniemen asukasyhdistyksen toiminnalle. Harjoitteet koettiin monipuolisiksi ja hyvin yleistettäviksi.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa kuvaamme tuotteistamisprosessin Demingin ympyrän avul-la. Kerhokäsikirjan valmistuksessa on hyödynnetty Jämsän ja Mannisen (2000) osaamisen tuot-teistamisen prosessia. Demingin ympyrä sisältää neljä eri vaihetta: suunnittele, toteuta, arvioi ja paranna. Nämä neljä vaihetta on selkeästi nähtävissä kerhokäsikirjan tuotteistamisessa. Opinnäy-tetyömme sisältää kaksi eri osuutta, raportointiosuuden ja käsikirjan. Raportointiosuudessa on kuvattuna opinnäytetyöprosessin eri vaiheet sekä teoreettiset lähtökohdat.
Käsikirja sisältää tiivistetyn teoriapaketin koskien sosiaalista nuorisotyötä, sukupuolisensitiivistä työtä, vertaistukea sekä pääkohdat ryhmän vaikutuksesta nuoreen. Lisäksi käsikirjasta löytyy oh-jeita kerhon ohjaamiseen. Käsikirjassa on suunniteltu harjoitteet kahdeksalle eri kerhokerralle. Har-joitteet on suunniteltu teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen.
Keräsimme palautetta käsikirjasta eri yhteistyötahoilta. Kerhokäsikirja todettiin palautteiden perus-teella hyödylliseksi Lippuniemen asukasyhdistyksen toiminnalle. Harjoitteet koettiin monipuolisiksi ja hyvin yleistettäviksi.