Lapset mukaan suunnitteluun : Osallistuvien menetelmien soveltaminen Hakametsän lähiliikuntapaikan suunnittelussa
Tasso, Viivi (2011)
Tasso, Viivi
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274881
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tärkein tavoite on testata, miten osallistuvan suunnittelun menetelmät soveltuvat tiedon keruuseen lapsilta ja minkälaista tietoa ne antavat. Opinnäytetyön toinen tavoite on ollut yhteistyössä Nuori Suomi ry:n kanssa tuottaa lähiliikuntapaikkasuunnitelma Uudenkaupungin Hakametsän ala-asteen koulupihalle. Lähiliikuntapaikkasuunnittelussa on hyödynnetty osallistuvan tutkimuksen tuloksena lapsilta saatua tietoa.
Opinnäytetyön teoria tarkastelee lasten osallistumista ympäristön suunnitteluun sekä lähiliikuntapaikkaa lasten liikuttajana. Osallistuvia menetelmiä käsitellään suunnittelun, lapsen itsensä ja suunnittelijan näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan erilaisia osallistuvan suunnittelun
menetelmiä. Lähiliikuntapaikka-osiossa tutkitaan, minkälaiset ympäristöt innostavat lapsia liikkumaan ja miten koulupiha soveltuu lähiliikuntapaikaksi.
Opinnäytetyön teoriaa on sovellettu käytäntöön tutkimalla osallistuvan suunnittelun menetelmiä Hakametsän ala-asteen koululaisten parissa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erityisesti kävelykierros-menetelmän avulla saadaan lapsilta paljon liikuntapaikkasuunnittelua hyödyttävää tietoa. Lisäksi tutkimuksesta selviää, että lapset ovat kykeneviä tuottamaan käyttökelpoisia ideoita omaa elinympäristöään varten.
Opinnäytetyön teoria tarkastelee lasten osallistumista ympäristön suunnitteluun sekä lähiliikuntapaikkaa lasten liikuttajana. Osallistuvia menetelmiä käsitellään suunnittelun, lapsen itsensä ja suunnittelijan näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan erilaisia osallistuvan suunnittelun
menetelmiä. Lähiliikuntapaikka-osiossa tutkitaan, minkälaiset ympäristöt innostavat lapsia liikkumaan ja miten koulupiha soveltuu lähiliikuntapaikaksi.
Opinnäytetyön teoriaa on sovellettu käytäntöön tutkimalla osallistuvan suunnittelun menetelmiä Hakametsän ala-asteen koululaisten parissa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erityisesti kävelykierros-menetelmän avulla saadaan lapsilta paljon liikuntapaikkasuunnittelua hyödyttävää tietoa. Lisäksi tutkimuksesta selviää, että lapset ovat kykeneviä tuottamaan käyttökelpoisia ideoita omaa elinympäristöään varten.