Kannattavuusanalyysi : Case Lounasravintola Pitokammari Oy
Pesonen, Marileena (2011)
Pesonen, Marileena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178232
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin uuden yrityksen toiminnan kannattavuutta toiminnan ensimmäisen 1,5 vuoden ajalta. Tavoitteena oli selvittää teoriassa, kuinka kannattavaa toiminta on, sekä mitkä toiminnot ovat kannattavia ja mitä toimintoja kannattaa kehittää tai karsia. Tutkimuksessa otettiin huomioon myös asiakastyytyväisyys ja sen vaikutus kannattavuuteen ja toiminnan kehittämiseen.
Tutkimuksen kohteena oli kuopiolainen ravintola Lounasravintola Pitokammari Oy, joka tarjoaa aamiaista, lounasta, kahvila-, tilausravintola- ja pitopalvelupalveluita. Pitokammari toimi myös tutkimuksen toimeksiantajana. Tutkimusaineistona toimi toimeksiantajalta saadut tiedot toiminnasta ja hinnoittelusta sekä syksyllä 2010 suoritettu asiakastyytyväisyystutkimus. Aineistoa analysoitiin laskelmien avulla. Laskelmat tehtiin tuloslaskelmien, taseiden ja kassaraporttien pohjalta. Tutkimuksessa selvitettiin kannattavuuden tunnusluvut sekä tuotteiden katteet, kustannusrakenne, maksuvalmius ja pääomarakenne. Näiden tietojen perusteella laadittiin analyysi ravintolan kokonaiskannattavuudesta.
Laskelmien perusteella selvisi, että Pitokammarin kannattavuus näyttää lukujen perusteella heikolta ensimmäisen tilikauden jälkeen. Pitemmälle katsottaessa kannattavuus paranee kuitenkin selkeästi. Toinen tilikausi tulee olemaan voitollinen. Tuotteiden kustannusrakenteessa oli puutteita ja ne korjaamalla toiminnasta ja tuotteista saadaan taloudellisesti kannattavampia. Aamiainen ja perhelounas nousivat esiin kannattamattomimpina toimintoina. Johdon tuleekin harkita näiden toimintojen tarpeellisuutta. Kun analyysissa ottaa huomioon asiakastyytyväisyyden, yrityksen toiminta vaikutti laadukkaalta ja kannattavuutta parantavien toimenpiteiden tekeminen on mahdollista vaikuttamatta merkittävästi asiakkaiden määrään.
Tutkimuksessa selvitettiin uuden yrityksen toiminnan kannattavuutta toiminnan ensimmäisen 1,5 vuoden ajalta. Tavoitteena oli selvittää teoriassa, kuinka kannattavaa toiminta on, sekä mitkä toiminnot ovat kannattavia ja mitä toimintoja kannattaa kehittää tai karsia. Tutkimuksessa otettiin huomioon myös asiakastyytyväisyys ja sen vaikutus kannattavuuteen ja toiminnan kehittämiseen.
Tutkimuksen kohteena oli kuopiolainen ravintola Lounasravintola Pitokammari Oy, joka tarjoaa aamiaista, lounasta, kahvila-, tilausravintola- ja pitopalvelupalveluita. Pitokammari toimi myös tutkimuksen toimeksiantajana. Tutkimusaineistona toimi toimeksiantajalta saadut tiedot toiminnasta ja hinnoittelusta sekä syksyllä 2010 suoritettu asiakastyytyväisyystutkimus. Aineistoa analysoitiin laskelmien avulla. Laskelmat tehtiin tuloslaskelmien, taseiden ja kassaraporttien pohjalta. Tutkimuksessa selvitettiin kannattavuuden tunnusluvut sekä tuotteiden katteet, kustannusrakenne, maksuvalmius ja pääomarakenne. Näiden tietojen perusteella laadittiin analyysi ravintolan kokonaiskannattavuudesta.
Laskelmien perusteella selvisi, että Pitokammarin kannattavuus näyttää lukujen perusteella heikolta ensimmäisen tilikauden jälkeen. Pitemmälle katsottaessa kannattavuus paranee kuitenkin selkeästi. Toinen tilikausi tulee olemaan voitollinen. Tuotteiden kustannusrakenteessa oli puutteita ja ne korjaamalla toiminnasta ja tuotteista saadaan taloudellisesti kannattavampia. Aamiainen ja perhelounas nousivat esiin kannattamattomimpina toimintoina. Johdon tuleekin harkita näiden toimintojen tarpeellisuutta. Kun analyysissa ottaa huomioon asiakastyytyväisyyden, yrityksen toiminta vaikutti laadukkaalta ja kannattavuutta parantavien toimenpiteiden tekeminen on mahdollista vaikuttamatta merkittävästi asiakkaiden määrään.