Pienehkö kevyenliikenteen kaarisilta
Kähkönen, Juho (2011)
Kähkönen, Juho
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178289
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena oli laskea kevyenliikenteen sillan pääkannattimien kestävyyttä. Tämä insinöörityö on tehty JK Wood Oy:lle, joka on pieni puunja-lostusyritys Juankoskella. Työn tavoitteena oli tuottaa yritykselle valmiiksi las-ketut taulukot vaadittavan poikkileikkauksen määrittämiseen.
Sillan pääkannattimina toimivat kaksi liimapuukaarta. Sillan leveys on 1,3 metriä ja silta on suunniteltu kevyelle liikenteelle. Ajoneuvoliikennettä sillalle ei ole huomioitu, koska sillan käyttötarkoitus ei sitä vaadi. Kannattimien kestävyys laskettiin usealle jännevälille. Jännevälin vaihteluvälinä oli 2 - 12 metriä. Voi-masuureiden laskenta suoritettiin Frame 6.0 kehä-ohjelmalla ja vertailulaskelma käsin. Palkit on mitoitettu eurokoodin mukaisesti.
Työ oli esiselvitystä mahdollisesta kaarisiltojen valmistamisesta. Työ on tehty opinnäytetyönä, joten vastuu työn tulosten hyödyntämisestä on käyttäjällä. Työn tuloksena saatiin pieni Excel-ohjelma, jonka avulla kestävyyttä voidaan arvioida.
Sillan pääkannattimina toimivat kaksi liimapuukaarta. Sillan leveys on 1,3 metriä ja silta on suunniteltu kevyelle liikenteelle. Ajoneuvoliikennettä sillalle ei ole huomioitu, koska sillan käyttötarkoitus ei sitä vaadi. Kannattimien kestävyys laskettiin usealle jännevälille. Jännevälin vaihteluvälinä oli 2 - 12 metriä. Voi-masuureiden laskenta suoritettiin Frame 6.0 kehä-ohjelmalla ja vertailulaskelma käsin. Palkit on mitoitettu eurokoodin mukaisesti.
Työ oli esiselvitystä mahdollisesta kaarisiltojen valmistamisesta. Työ on tehty opinnäytetyönä, joten vastuu työn tulosten hyödyntämisestä on käyttäjällä. Työn tuloksena saatiin pieni Excel-ohjelma, jonka avulla kestävyyttä voidaan arvioida.