dc.contributor.author | Taponen, Niko | |
dc.date.accessioned | 2020-02-06T08:40:00Z | |
dc.date.available | 2020-02-06T08:40:00Z | |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/300221 | |
dc.description.abstract | Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kuvataan nuorten narratiivista ryhmää peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää narratiivisen ryhmätoiminnan vaikutuksia nuorten koettuun hyvinvointiin.
Ryhmää pidettiin työelämäyhteistyökumppanin, vantaalaisen Lehtikuusen peruskoulun yhdeksännen luokan työelämäpolkuopiskelijoille. Ryhmässä käytettiin taidelähtöisiä menetelmiä narratiivisen työskentelyn muotona. Narratiivisuudella tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä ihmisen elämäntarinaa josta käsin hän kuvaa omia kokemuksiaan.
Ryhmän aikana nuoret kokoontuivat kerran viikossa puolentoista tunnin ajan pohtimaan omia unelmiaan, toiveitaan ja elämäänsä. He keskustelivat, muodostivat uusia käsityksiä omista mahdollisuuksistansa ja jakoivat omia ajatuksiaan muille. Ryhmä kokoontui viisi kertaa, ja ryhmän päätyttyä nuoret antoivat palautetta kokemuksistaan. Ryhmätoiminnasta saadun palautteen perusteella nuoret pitivät työskentelyä omia voimavaroja tukevana ja lisäävänä. | - |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | CC BY-ND 4.0 | - |
dc.title | Voimavaroja tarinoista yläkoulussa: Narratiivinen ryhmä yhdeksäsluokkalaisille | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-202001311879 | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | - |
dc.subject.yso | peruskoulu | - |
dc.subject.yso | peruskoulun yläaste | - |
dc.subject.yso | narratiivisuus | - |
dc.subject.yso | taidelähtöiset menetelmät | - |
dc.subject.yso | nuoret | - |
dc.relation.contractor | Vantaan kaupunki | - |
dc.subject.discipline | Sosionomi (AMK) | - |