Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

FOOTBALL IMAGE PROFILE AND FAN VALUES

Palovaara, Veli-Mikko; Parkkasaari, Asko (2011)

 
Avaa tiedosto
Palovaara_Veli-Mikko_Parkkasaari_Asko.pdf (1.059Mt)
Lataukset: 


Palovaara, Veli-Mikko
Parkkasaari, Asko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208833
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ja vertailtiin kansainvälisen ja kotimaisen jalkapallokatsojan mielikuvia jalkapallosta sekä kummankin ryhmän jalkapallokatsojan arvorakennetta. Tämän lisäksi tässä opinnäytetyössä arvioidaan tämän tiedon käytettävyyttä ennustettaessa kuluttajakäyttäytymistä urheilumarkkinoinnissa.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Näytteet kerättiin kahdesta jalkapallokatsojakohderyhmästä kesäkuussa 2010 jalkapallon MM-kisoissa Etelä-Afrikassa Kapkaupungissa FIFA Fan Fest-alueella sekä lokakuussa 2010 kahdessa JJK:n ottelutapahtumassa Harjun Stadionilla Jyväskylässä. Haastattelulomake perustui Shalom Schwartzin arvoteoriaan, jonka mukaan voidaan määritellä kymmenen perusarvoa, jotka perustuvat yleismaailmallisiin tarpeisiin. Näytteet analysoitiin tilastollisilla menetelmillä, jotta voitiin selvittää mitkä asiat vaikuttavat jalkapallokatsojan kuluttajakäyttäytymiseen.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että mielikuvat, joita kansainväliset ja kotimaiset jalkapallokatsojat liittävät jalkapalloon, eivät eroa merkittävästi toisistaan. Vahvimmat jalkapalloon liitettävät arvot kummassakin ryhmässä olivat universalismi, hyväntahtoisuus, turvallisuus ja hedonismi. Merkittävimmät erot kohderyhmien välillä löytyivät perinteikkyydessä ja virikkeellisyydessä. Tulokset osoittavat, että jalkapallokatsojien kuluttajakäyttäytymistä on mahdollista ennustaa. Maantieteelliset ja kulttuurilliset erot eivät vaikuta merkitsevän siihen, mitä mielikuvia jalkapallokatsojat liittävät jalkapalloon. Jalkapallon kanssa yhteistyötä tekevät yritykset voivat hyödyntää jalkapallon imagoa niin maailmanlaajuisesti kuin paikallisestikin. Jalkapallo koskettaa ihmisiä ja se on hyvä tapa rakentaa brandi-imagoa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste