Tsemppiä liikunnasta : Oppimisen ja kasvun tukeminen psykomotoriikan keinoin
Ahlstrand, Anita (2011)
Ahlstrand, Anita
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168203
Tiivistelmä
Koululiikunta on vähitellen muuttumassa pelkästä taitojen ja fyysisen kunnon opettamisesta välineeksi, jolla opetetaan erilaisia valmiuksia ja tuetaan lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä. Jokainen oppii omalla tavallaan ja pääosin vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Koulunpolkunsa aloittavat lapset kantavat repussaan erilaisen määrän oppimiseen tarvittavia peruspalikoita. Yhteiskunta asettaa koululle erilaisia tavoitteita. Opettajuus vaatii jatkuvaa ajan hermolla pysymistä sekä kykyä nähdä jokainen oppilas yksilönä ja omana kokonaisuutenaan. Ryhmäkokojen kasvaessa ja ryhmien muuttuessa entistäkin heterogeenisemmiksi, tarvitaan uusia keinoja lapsen kasvun ja oppimisen tukemiseen.
Kehittämistyöni tarkoituksena on löytää perusteluja sille, miksi psykomotoriikka tukee oppimista ja kasvua ja mikä tekee siitä niin ainutlaatuisen oppimisen ja opettamisen välineen. Oppimisvalmiuksissa keskityn lähinnä sosiaalisiin taitoihin ja ryhmässä toimimiseen sekä siihen, mikä merkitys leikillä ja liikunnalla on näiden valmiuksien kehittymiselle. Lisäksi tarkastelen opetustavan, opettajan asenteen sekä kouluympäristön merkitystä lapsen kasvussa ja oppimisessa.
Kehittämistyössäni tarkastelen Veromäen koulun tsemppisjumpan eri vaiheita sekä sitä ohjaavien opettajien kokemuksia. Tsemppiä liikunnasta -artikkelissani haluan lisäksi jakaa sitä löytämisen iloa, jonka tämä kehittämistyö psykomotoriikan erikoistumisopintojen ohella on saanut aikaan.
Koulunpolkunsa aloittavat lapset kantavat repussaan erilaisen määrän oppimiseen tarvittavia peruspalikoita. Yhteiskunta asettaa koululle erilaisia tavoitteita. Opettajuus vaatii jatkuvaa ajan hermolla pysymistä sekä kykyä nähdä jokainen oppilas yksilönä ja omana kokonaisuutenaan. Ryhmäkokojen kasvaessa ja ryhmien muuttuessa entistäkin heterogeenisemmiksi, tarvitaan uusia keinoja lapsen kasvun ja oppimisen tukemiseen.
Kehittämistyöni tarkoituksena on löytää perusteluja sille, miksi psykomotoriikka tukee oppimista ja kasvua ja mikä tekee siitä niin ainutlaatuisen oppimisen ja opettamisen välineen. Oppimisvalmiuksissa keskityn lähinnä sosiaalisiin taitoihin ja ryhmässä toimimiseen sekä siihen, mikä merkitys leikillä ja liikunnalla on näiden valmiuksien kehittymiselle. Lisäksi tarkastelen opetustavan, opettajan asenteen sekä kouluympäristön merkitystä lapsen kasvussa ja oppimisessa.
Kehittämistyössäni tarkastelen Veromäen koulun tsemppisjumpan eri vaiheita sekä sitä ohjaavien opettajien kokemuksia. Tsemppiä liikunnasta -artikkelissani haluan lisäksi jakaa sitä löytämisen iloa, jonka tämä kehittämistyö psykomotoriikan erikoistumisopintojen ohella on saanut aikaan.