Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

‎”Kukaan ei halua suojella sitä mitä ei tunne” : ‎ympäristökasvatuksen näkökulmia päivähoitoon

Salmela, Janni (2011)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Julkaisu_Salmela.pdf (1.328Mt)
Lataukset: 


Salmela, Janni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056273
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tuottaa ohjausmateriaalia päiväkodin ympäristökasvatuksen tueksi ‎‎3-5-vuotiaiden lasten ryhmään. Työn tavoitteena on saada lapset ottamaan huomioon luonnon ‎kauneus ja saada heidät kiinnostumaan ympäristöstä. ‎

Työ jakaantuu teoreettiseen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoreettisessa osuudessa kuvaan ‎monipuolista ympäristökasvatusta ja sen toteuttamista teorian valossa. Työn toiminnallisena ‎osuutena tuotin ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelman yhteistyöpäiväkotiin Kanta-Hämeeseen. ‎

Ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelman tarkoituksena on toimia ympäristökasvatuksen tukena ‎päiväkodin arjessa. Sen pohjana toimivat varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritellyt ‎lapselle ominaiset tavat toimia sekä tutkiva oppiminen ja lapsilähtöinen työote. Vuosisuunnitelma ‎sisältää monipuolisia ympäristökasvatuksellisia toimintatuokioita. Vuosisuunnitelmaa voivat ‎sovelletusti käyttää myös muut päiväkotiryhmät.‎

Opinnäytetyöni aikana ohjasin yhteistyöpäiväkodin 3-5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä ‎seitsemän ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelman toimintatuokiota. Toiminnan tavoitteena oli ‎saada käytännön kokemusta ympäristökasvatuksen toteuttamisesta ja onnistumisesta kyseisessä ‎ryhmässä.‎

Havaintojeni perusteella ympäristökasvatusta voi toteuttaa näinkin pienien lasten kanssa. Myös ‎lasten kiinnostus ympäristöä kohtaan heräsi selvästi. Omien kokemuksien ja havaintojen mukaan ‎suosittelen toimintatuokiopainotteista toteutusta ja pienryhmien käyttöä vastaavanlaisessa ‎toiminnassa.‎

Asiasanat: varhaiskasvatus, ympäristökasvatus, kestävä kehitys
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste