Markkinointi sosiaalisessa mediassa. Opas Soupster Familylle.
Varjola, Salla (2020)
Varjola, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002072156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002072156
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle opas, jota se voi hyödyntää ravintoloiden markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa. Oppaan oli tarkoitus antaa ravintoloille käytännön ohjeita sisällöntuotantoon ja markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Työ tehtiin toimeksiantona pääkaupunkiseudulla toimivalle ravintola- ja catering-alan yritykselle Soupster Familylle.
Työn viitekehys koostui kolmesta osa-alueesta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin yleisesti markkinointia sosiaalisessa mediassa, yritysten sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia sekä sisällöntuotantoa. Toisessa osassa keskityttiin opinnäytetyössä valittuihin sosiaalisen median kanaviin, eli Facebookiin ja Instagramiin markkinointikanavina. Kolmas osa käsitteli asiakaspalvelua sosiaalisessa mediassa, ja lopuksi käsiteltiin ravintoloiden markkinointia sosiaalisessa mediassa. Teoriakatsauksen jälkeen työssä esiteltiin lyhyesti opinnäytetyön ja oppaan tekemisen prosessi ja tuotos. Tämän jälkeen pohdittiin työn tuloksia ja mahdollisia jatkokehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön viitekehyksen pohjalta tehtiin konkreettinen tuotos, jossa esitettiin ratkaisu toimeksiantajayrityksessä havaittuun ongelmaan sosiaalisen median ylläpidossa. Opas antaa käytännön ohjeita sisällöntuotantoon, asiakaspalveluun ja markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Tuloksena oli yritykselle helppolukuinen ja käytännöllinen kokonaisuus, jota koko yrityksen henkilökunta voi hyödyntää ylläpitäessään yrityksen sosiaalisen median tilejä.
Työn viitekehys koostui kolmesta osa-alueesta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin yleisesti markkinointia sosiaalisessa mediassa, yritysten sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia sekä sisällöntuotantoa. Toisessa osassa keskityttiin opinnäytetyössä valittuihin sosiaalisen median kanaviin, eli Facebookiin ja Instagramiin markkinointikanavina. Kolmas osa käsitteli asiakaspalvelua sosiaalisessa mediassa, ja lopuksi käsiteltiin ravintoloiden markkinointia sosiaalisessa mediassa. Teoriakatsauksen jälkeen työssä esiteltiin lyhyesti opinnäytetyön ja oppaan tekemisen prosessi ja tuotos. Tämän jälkeen pohdittiin työn tuloksia ja mahdollisia jatkokehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön viitekehyksen pohjalta tehtiin konkreettinen tuotos, jossa esitettiin ratkaisu toimeksiantajayrityksessä havaittuun ongelmaan sosiaalisen median ylläpidossa. Opas antaa käytännön ohjeita sisällöntuotantoon, asiakaspalveluun ja markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Tuloksena oli yritykselle helppolukuinen ja käytännöllinen kokonaisuus, jota koko yrityksen henkilökunta voi hyödyntää ylläpitäessään yrityksen sosiaalisen median tilejä.