Katso minut kauniiksi : voimauttava valokuva toimintaterapeutin työvälineenä nuorten tyttöjen kanssa
Gaily, Shadia; Valtanen, Julia (2009)
Gaily, Shadia
Valtanen, Julia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142758
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvaamme voimauttavan valokuvan menetelmän soveltuvuutta toimintaterapeutin työvälineeksi nuorten tyttöjen kanssa. Opinnäytetyön aineistona on ollut Helsingin Tyttöjen Talolla toteuttamamme voimauttava valokuvausprosessi. Prosessiin osallistui kaksi Tyttöjen Talolla käyvää 14-vuotiasta tyttöä, ja työskentelyämme ohjasi toimintaterapeutti Henna Lehtinen.
Voimauttava valokuvausprosessi suunniteltiin vastaamaan nuorten tarpeita käyttämällä Piercen (2003) toiminnan analyysimallia Occupation by Design. Prosessin vaatimaa terapeuttista ammattitaitoa pohdimme Kielhofnerin (2008) Inhimillisen toiminnan mallissa esittämien terapeutin strategioiden mukaan. Tarkastelimme terapeutin vuorovaikutustaitoja Finlayn (2004) kuvaamien terapeutin ominaisuuksien kautta.
Voimauttava valokuvausprosessi sai aikaan voimautumista molemmissa nuorissa. Tämä näkyi armollisempana suhtautumistapana sekä hyvän ja kauniin näkemisenä itsessä. Menetelmän terapeuttinen käyttö johdatti minäkuvan, hyväksyvän katseen ja oman kehitysvaiheen teemojen pohtimiseen. Tärkeimmäksi tytöille muodostui toiminta, eivät niinkään tuotoksena syntyneet valokuvat.
Aineiston pohjalta selvisi, että toimintaterapeutin ammattiosaaminen mahdollistaa voimauttavan valokuvan käytön terapeuttisena toimintana. Menetelmää voi mukauttaa vastaamaan nuoren yksilöllisiä tarpeita. Voimauttavan valokuvan käytöllä on myös tiettyjä reunaehtoja. Toimintaterapeutilta menetelmän käyttö vaatii muun muassa mahdollisuutta joustavuuteen ja muuttujien hallintaan. Nuorelta vaaditaan sitoutumista, uskallusta ja reflektiokykyä.
Voimauttava valokuvausprosessi suunniteltiin vastaamaan nuorten tarpeita käyttämällä Piercen (2003) toiminnan analyysimallia Occupation by Design. Prosessin vaatimaa terapeuttista ammattitaitoa pohdimme Kielhofnerin (2008) Inhimillisen toiminnan mallissa esittämien terapeutin strategioiden mukaan. Tarkastelimme terapeutin vuorovaikutustaitoja Finlayn (2004) kuvaamien terapeutin ominaisuuksien kautta.
Voimauttava valokuvausprosessi sai aikaan voimautumista molemmissa nuorissa. Tämä näkyi armollisempana suhtautumistapana sekä hyvän ja kauniin näkemisenä itsessä. Menetelmän terapeuttinen käyttö johdatti minäkuvan, hyväksyvän katseen ja oman kehitysvaiheen teemojen pohtimiseen. Tärkeimmäksi tytöille muodostui toiminta, eivät niinkään tuotoksena syntyneet valokuvat.
Aineiston pohjalta selvisi, että toimintaterapeutin ammattiosaaminen mahdollistaa voimauttavan valokuvan käytön terapeuttisena toimintana. Menetelmää voi mukauttaa vastaamaan nuoren yksilöllisiä tarpeita. Voimauttavan valokuvan käytöllä on myös tiettyjä reunaehtoja. Toimintaterapeutilta menetelmän käyttö vaatii muun muassa mahdollisuutta joustavuuteen ja muuttujien hallintaan. Nuorelta vaaditaan sitoutumista, uskallusta ja reflektiokykyä.