Creating Formula for Successful Entrepreneurial Venture
Haapanen, Hanna (2011)
Haapanen, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178376
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia kasvuyrittäjyyttä ja kasvuyrittäjyyteen liittyviä prosesseja, sekä minkä tyyppistä yhteistyötä kasvuyritykset tekevät erilaisten yksityisten, julkisten ja akateemisten toimijoiden kanssa. Tarkoituksena on keskittyä siihen, kuinka eri verkostoitumismuodot esimerkiksi strategiset allianssit, yrityshautomot ja yhteisyritykset vaikuttavat kasvuyritysten menestymiseen. Opinnäytetyö on tehty osana Networked Entrepreneurship tutkimushanketta, joka toteutettiin osana Tekes Liito -ohjelmaa.
Tutkimuksen tavoitteena oli 1) tutkia prosesseja kasvuyrittäjyyden takana, 2) tunnistaa erilaisia verkostoitumismuotoja kasvuyritysten ja eri julkisten ja yksityisten organisaatioiden välillä sekä 3) tunnistaa kuinka yhteistyö rakennetaan kasvuyritysten näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon aineistoa kerättiin akateemisista lähteistä sekä haastatteluiden avulla. Tutkimuksen teoriaosuus keskittyy aihealueisiin: kasvuyrittäjyys, verkostot ja verkostojen rakentaminen. Tutkimukseen sisältyy kahdeksan haastattelua yrittäjien kanssa. Tulokset ja johtopäätökset ovat muodostettu teoriaosuuden ja haastattelujen pohjalta.
Tutkimuksen tuloksena muodostui prosessikuvaus menestyvästä kasvuyrittäjyydestä, johon liittyy neljä osa-aluetta: tiimi, mahdollisuus, sosiaaliset suhteet ja verkostojen rakentaminen. Kasvuyritys tarvitsee loistavan tiimin taakseen, joka on motivoitunut ja sitoutunut yritykseen. Tiimin kyky havaita mahdollisuuksia ja pystyä saavuttamaan niitä on tärkeä kriteeri yrityksen menestymisen kannalta. Tiimin kyky luoda sosiaalisia verkostoja eri ihmisten välillä eri yrityksissä, organisaatioissa ja toimialoilla on kriittinen tekijä yrityksen menestymisen kannalta. Verkostojen rakentaminen alkaa sosiaalisesta kanssakäynnistä ja tekemällä operatiivista työtä eri yhteistyökumppanien kanssa, jota kautta yhteistyö voi kehittyä lopulta viralliseksi yhteistyöksi. Sosiaaliset suhteet ja yritysten väliset verkostot mahdollistavat yrityksen pääsyn uusille markkinoille sekä käsiksi informaatioon, resursseihin ja uusiin teknologioihin, joita olisi hankala saavuttaa ilman liiketoimintaverkostoja. The purpose of this Bachelor’s thesis is to explore the creation of entrepreneurial ventures and what types of relationships and collaboration, formal or informal, exist between firms and other organizational actors such as other firms, public sector, universities etc. The focus is on how networks such as strategic alliances, incubator networks and joint ventures further advance the possibility for the entrepreneurial venture to achieve goals and boost odds for success. This study is part of the Networked Entrepreneurship (NetEntre) research project. NetEntre project is part of Tekes Liito programme.
The objectives are to describe the entrepreneurial venture creation process, to identify social and interorganizational networks and to determine how networks are built. The main goal of this thesis is to create a model for entrepreneurial venture creation.
The research method is qualitative research. For its theoretical basis, the study draws from current literature and earlier empirical findings on entrepreneurial ventures and social and interorganizational networks. The empirical part of this thesis is based on eight interviews with entrepreneurs operating within the information technology industries. The purpose of the interviews was to test the theoretical knowledge against the empirical findings.
This study shows that the success of entrepreneurial ventures is related to four issues: team, opportunity, social network and building networks. An entrepreneurial venture needs a great team with high motivation and devotion towards the firm. The team’s ability to recognize and pursue opportunities is important for the success of the firm. Finding potential opportunities and being able to create innovations is crucial for the success of an entrepreneurial venture. The teams’ ability to form relationships with different individuals in industry and organizations can provide access to various assets. Social and interorganizational networks grans access to information, markets, resources and technology which can enhance the success of an entrepreneurial venture. These assets would be hard to reach without social and interorganzational networks. Social interaction and engaging in operative work were identified as the two main dimensions for building the firm’s network.
Tutkimuksen tavoitteena oli 1) tutkia prosesseja kasvuyrittäjyyden takana, 2) tunnistaa erilaisia verkostoitumismuotoja kasvuyritysten ja eri julkisten ja yksityisten organisaatioiden välillä sekä 3) tunnistaa kuinka yhteistyö rakennetaan kasvuyritysten näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon aineistoa kerättiin akateemisista lähteistä sekä haastatteluiden avulla. Tutkimuksen teoriaosuus keskittyy aihealueisiin: kasvuyrittäjyys, verkostot ja verkostojen rakentaminen. Tutkimukseen sisältyy kahdeksan haastattelua yrittäjien kanssa. Tulokset ja johtopäätökset ovat muodostettu teoriaosuuden ja haastattelujen pohjalta.
Tutkimuksen tuloksena muodostui prosessikuvaus menestyvästä kasvuyrittäjyydestä, johon liittyy neljä osa-aluetta: tiimi, mahdollisuus, sosiaaliset suhteet ja verkostojen rakentaminen. Kasvuyritys tarvitsee loistavan tiimin taakseen, joka on motivoitunut ja sitoutunut yritykseen. Tiimin kyky havaita mahdollisuuksia ja pystyä saavuttamaan niitä on tärkeä kriteeri yrityksen menestymisen kannalta. Tiimin kyky luoda sosiaalisia verkostoja eri ihmisten välillä eri yrityksissä, organisaatioissa ja toimialoilla on kriittinen tekijä yrityksen menestymisen kannalta. Verkostojen rakentaminen alkaa sosiaalisesta kanssakäynnistä ja tekemällä operatiivista työtä eri yhteistyökumppanien kanssa, jota kautta yhteistyö voi kehittyä lopulta viralliseksi yhteistyöksi. Sosiaaliset suhteet ja yritysten väliset verkostot mahdollistavat yrityksen pääsyn uusille markkinoille sekä käsiksi informaatioon, resursseihin ja uusiin teknologioihin, joita olisi hankala saavuttaa ilman liiketoimintaverkostoja.
The objectives are to describe the entrepreneurial venture creation process, to identify social and interorganizational networks and to determine how networks are built. The main goal of this thesis is to create a model for entrepreneurial venture creation.
The research method is qualitative research. For its theoretical basis, the study draws from current literature and earlier empirical findings on entrepreneurial ventures and social and interorganizational networks. The empirical part of this thesis is based on eight interviews with entrepreneurs operating within the information technology industries. The purpose of the interviews was to test the theoretical knowledge against the empirical findings.
This study shows that the success of entrepreneurial ventures is related to four issues: team, opportunity, social network and building networks. An entrepreneurial venture needs a great team with high motivation and devotion towards the firm. The team’s ability to recognize and pursue opportunities is important for the success of the firm. Finding potential opportunities and being able to create innovations is crucial for the success of an entrepreneurial venture. The teams’ ability to form relationships with different individuals in industry and organizations can provide access to various assets. Social and interorganizational networks grans access to information, markets, resources and technology which can enhance the success of an entrepreneurial venture. These assets would be hard to reach without social and interorganzational networks. Social interaction and engaging in operative work were identified as the two main dimensions for building the firm’s network.