Referensgruppens betydelse inom småbarnsfostran : teoretiska utgångspunkter för arbetet med daghemmets referensgrupp
Bisopoulou, Aurora (2011)
Bisopoulou, Aurora
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269767
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa projektia ”Det resilienta barnet”, jonka tavoitteena on kehittää resilienssiä vahvistavia malleja, menetelmiä ja materiaalia, jotka myöhemmässä vaiheessa sisältyvät päivähoidon sosiaalipedagogiseen ohjelmaan ”Dagis master”. Opinnäytetyöni aiheena on kuvata päiväkodin vertaisryhmää lapsen resilienssikehitystä vahvistavana ympäristönä. Resilienssillä tarkoitetaan lapsen sitä pärjäävyyttä ja kykyä, joiden avulla lapsi pystyy selviytymää, vaikka lapsen elämästä löytyykin riskejä.
Päiväkoti on merkityksellinen sosiaalinen ympäristö alle kouluikäisten lasten arjessa. Opinnäytetyössä tarkastellaan päiväkotia lapsen elinympäristönä, jossa vertaisryhmällä on keskeinen merkitys lapsen kognitiiviselle, emotionaaliselle ja sosiaaliselle kehitykselle. Osallisuuden käsite on sosiaalipedagogisesti orientoituvassa työotteessa hyvin keskeinen. Työssä tarkastellaan osallisuuden näkökulmaa ja sen edistämisen mahdollisuuksia päiväkodin kasvatuksellisessa yhteisössä. Päiväkodin vertaisryhmä on merkityksellinen sosiaalinen ympäristö lapsen sosiaalisten valmiuksien tukemiselle. Hyvät sosiaaliset valmiudet ja taidot, toverisuhteet, sekä kyky toimia vaihtelevissa sosiaalisissa ympäristöissä ovat edellytyksiä, jotka heijastuvat kaikkiin ympäristöihin, missä lapsi on aktiivisena toimijana. Nämä taidot luovat myös edellytykset myöhemmälle ja jatkuvalle sosialisaatioprosessille yksilön elämän kulussa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on teoreettisen viitekehyksen avulla herättää ajatuksia vertaisryhmän tietoisesta käytöstä varhaiskasvatuksessa.
Päiväkoti on merkityksellinen sosiaalinen ympäristö alle kouluikäisten lasten arjessa. Opinnäytetyössä tarkastellaan päiväkotia lapsen elinympäristönä, jossa vertaisryhmällä on keskeinen merkitys lapsen kognitiiviselle, emotionaaliselle ja sosiaaliselle kehitykselle. Osallisuuden käsite on sosiaalipedagogisesti orientoituvassa työotteessa hyvin keskeinen. Työssä tarkastellaan osallisuuden näkökulmaa ja sen edistämisen mahdollisuuksia päiväkodin kasvatuksellisessa yhteisössä. Päiväkodin vertaisryhmä on merkityksellinen sosiaalinen ympäristö lapsen sosiaalisten valmiuksien tukemiselle. Hyvät sosiaaliset valmiudet ja taidot, toverisuhteet, sekä kyky toimia vaihtelevissa sosiaalisissa ympäristöissä ovat edellytyksiä, jotka heijastuvat kaikkiin ympäristöihin, missä lapsi on aktiivisena toimijana. Nämä taidot luovat myös edellytykset myöhemmälle ja jatkuvalle sosialisaatioprosessille yksilön elämän kulussa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on teoreettisen viitekehyksen avulla herättää ajatuksia vertaisryhmän tietoisesta käytöstä varhaiskasvatuksessa.