Kulttuurinen osallisuus nuorisotyössä
Mönttinen, Pekka (2011)
Mönttinen, Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269823
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen erityisesti niitä taidepohjaisia toimintoja nuorisotyössä, jotka ilmentävät nuoren osallisuutta, yhteisöllisyyttä, sosiaalista kasvua ja hyvinvointia. Parhaimmillaan tämä mahdollistaa nuorelle osallisuutta toimimiseen yhdessä toisten kanssa niin henkilökohtaisten, yhteisöllisten kuin yhteiskunnallisten asioiden parissa ja mahdollisuuden vaikuttaa niihin. Katalysaattorina toiminnalle on lasten ja nuorten osallisuuteen liittyvä kehittämistyö Helsingissä.
Kulttuurista nuorisotyötä olen selvittänyt haastatteluilla ja tutkimalla toiminnan vaikuttavuutta nuorten hyvinvointiin ja luovuuteen. Olen haastatellut taide-ohjaajia, jotka ovat esimerkein avanneet kulttuurisen nuorisotyön hyviä toimintatapoja ja menetelmiä.
Kulttuurisen nuorisotyön menetelmät ja toimintatavat tarjoavat malleja nuorisotyölle ja kouluille taide- ja yhteisökasvatuksen kehittämistyölle.
Nuorisotyö perustuu vapaaehtoisuuteen, johon nuori osallistuu vapaa-aikanaan ilman pakkoa. Se poikkeaa selkeästi koulusta, jossa nuoren osallistumiselle on lakisääteinen velvoite. Nuorisotyö on mielestäni kasvatustyötä, joka perustuu pääasiassa non-formaaliin oppimiseen ja poikkeaa siten kouluopetuksen muodollisuudesta.
Sosiokulttuurinen innostaminen on suhteellisen uusi käsite Suomessa. Kulttuurinen nuorisotyö antaa erinomaisen mahdollisuuden sosiokulttuurisen pedagogiikan toteuttamiselle. Se tarjoaa työn sisällölliselle kehittämiselle uusia mielenkiintoisia näkökulmia. Kulttuurinen nuorisotyö on nimenomaan yhdessä toimimista ja kokemista. Siihen liittyvät sosiaaliset taidot, esimerkiksi vuorovaikutus, keskustelu, kuuntelu, sekä osallistuminen ja vaikuttaminen.
Taidelähtöinen toiminta tarjoaa nuorelle mahdollisuuden ilmaista itselle tärkeitä asioita ja
kokemuksia. Samalla taiteen kaltainen toiminta tarjoaa sellaisia henkisiä, kulttuurisia ja sosiaalisia taitoja, jotka tekevät mahdolliseksi itselle hyvän elämän elämisen. Taide voi olla myös nuorelle tärkeä keino oman elämän suunnan ja merkityksen löytämisessä, se voi helpottaa ja auttaa nuoruuteen liittyvissä ongelmissa. Nuoruus on oman identiteetin muotoutumista ja elämänarvojen etsimistä.
Nuorisotyöllinen pedagogiikka liitettynä taiteen ja kulttuurin olemukseen luo toimivan kokonaisuuden - kulttuurisen nuorisotyön.
Kulttuurista nuorisotyötä olen selvittänyt haastatteluilla ja tutkimalla toiminnan vaikuttavuutta nuorten hyvinvointiin ja luovuuteen. Olen haastatellut taide-ohjaajia, jotka ovat esimerkein avanneet kulttuurisen nuorisotyön hyviä toimintatapoja ja menetelmiä.
Kulttuurisen nuorisotyön menetelmät ja toimintatavat tarjoavat malleja nuorisotyölle ja kouluille taide- ja yhteisökasvatuksen kehittämistyölle.
Nuorisotyö perustuu vapaaehtoisuuteen, johon nuori osallistuu vapaa-aikanaan ilman pakkoa. Se poikkeaa selkeästi koulusta, jossa nuoren osallistumiselle on lakisääteinen velvoite. Nuorisotyö on mielestäni kasvatustyötä, joka perustuu pääasiassa non-formaaliin oppimiseen ja poikkeaa siten kouluopetuksen muodollisuudesta.
Sosiokulttuurinen innostaminen on suhteellisen uusi käsite Suomessa. Kulttuurinen nuorisotyö antaa erinomaisen mahdollisuuden sosiokulttuurisen pedagogiikan toteuttamiselle. Se tarjoaa työn sisällölliselle kehittämiselle uusia mielenkiintoisia näkökulmia. Kulttuurinen nuorisotyö on nimenomaan yhdessä toimimista ja kokemista. Siihen liittyvät sosiaaliset taidot, esimerkiksi vuorovaikutus, keskustelu, kuuntelu, sekä osallistuminen ja vaikuttaminen.
Taidelähtöinen toiminta tarjoaa nuorelle mahdollisuuden ilmaista itselle tärkeitä asioita ja
kokemuksia. Samalla taiteen kaltainen toiminta tarjoaa sellaisia henkisiä, kulttuurisia ja sosiaalisia taitoja, jotka tekevät mahdolliseksi itselle hyvän elämän elämisen. Taide voi olla myös nuorelle tärkeä keino oman elämän suunnan ja merkityksen löytämisessä, se voi helpottaa ja auttaa nuoruuteen liittyvissä ongelmissa. Nuoruus on oman identiteetin muotoutumista ja elämänarvojen etsimistä.
Nuorisotyöllinen pedagogiikka liitettynä taiteen ja kulttuurin olemukseen luo toimivan kokonaisuuden - kulttuurisen nuorisotyön.