Megasquirtin asennus ja säätö Opel B Asconaan
Kohonen, Simo (2011)
Kohonen, Simo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010184
Tiivistelmä
Työn kohteena oli Opel B Ascona, johon asensin polttoaineen suihkutusjärjestelmän ja Megasquirtmoottorinohjauksen.
Kohdeauton moottori oli mallimerkinnältään 2,0S, eli polttoaineseoksen muodostus
oli toteutettu kaasuttimella. Lisäksi työssä oli tarkoitus tutkia, kuinka muutostyöt vaikuttivat pakokaasupäästöihin
ja ajoneuvon kiihtyvyyteen.
Kaasuttimilla varustetuissa moottoreissa ongelmana on niiden huono säädettävyys erilaisia käyttötilanteita
varten. Tämän työn tavoitteena oli saada suhteellisen vanha moottori vastaamaan paremmin nykypäivän
vaatimuksia muun muassa päästöjen suhteen. Valitsin moottorinohjausjärjestelmäksi Megasquirtin,
koska sen monipuolinen säädettävyys ja suhteellisen halpa hinta olivat houkuttelevia.
Minulla ei ollut aikaisempaa tietoa Megasquirtin kaltaisista jälkiasennettavista järjestelmistä, mutta toteutus
onnistui mielestäni hyvin. Asennuksessa ja säätämisessä auttoi valmiina ollut tietämys tehdasasenteisista
polttoaineen suihkutusjärjestelmistä. Tutkin pakokaasupäästöjä pakokaasuanalysaattorilla ja kiihtyvyyttä
Racelogic Vbox II -laitteella. Mittaukset tehtiin ennen muutostöitä ja niiden jälkeen.
Tuloksista voi todeta, että haitalliset pakokaasupäästöt pienenivät huomattavasti aikaisempaan verrattuna.
Ajoneuvon kiihtyvyys parani myös hieman. Työ osoittaa, että jälkiasennettavalla moottorinohjauksella
saavutetaan konkreettista hyötyä varsinkin vanhempiin autoihin asennettuna.
Kohdeauton moottori oli mallimerkinnältään 2,0S, eli polttoaineseoksen muodostus
oli toteutettu kaasuttimella. Lisäksi työssä oli tarkoitus tutkia, kuinka muutostyöt vaikuttivat pakokaasupäästöihin
ja ajoneuvon kiihtyvyyteen.
Kaasuttimilla varustetuissa moottoreissa ongelmana on niiden huono säädettävyys erilaisia käyttötilanteita
varten. Tämän työn tavoitteena oli saada suhteellisen vanha moottori vastaamaan paremmin nykypäivän
vaatimuksia muun muassa päästöjen suhteen. Valitsin moottorinohjausjärjestelmäksi Megasquirtin,
koska sen monipuolinen säädettävyys ja suhteellisen halpa hinta olivat houkuttelevia.
Minulla ei ollut aikaisempaa tietoa Megasquirtin kaltaisista jälkiasennettavista järjestelmistä, mutta toteutus
onnistui mielestäni hyvin. Asennuksessa ja säätämisessä auttoi valmiina ollut tietämys tehdasasenteisista
polttoaineen suihkutusjärjestelmistä. Tutkin pakokaasupäästöjä pakokaasuanalysaattorilla ja kiihtyvyyttä
Racelogic Vbox II -laitteella. Mittaukset tehtiin ennen muutostöitä ja niiden jälkeen.
Tuloksista voi todeta, että haitalliset pakokaasupäästöt pienenivät huomattavasti aikaisempaan verrattuna.
Ajoneuvon kiihtyvyys parani myös hieman. Työ osoittaa, että jälkiasennettavalla moottorinohjauksella
saavutetaan konkreettista hyötyä varsinkin vanhempiin autoihin asennettuna.