Hyvinvointialana markkinointisuunnitelman kehittäminen : case: Yritys X
Nisula, Minttu (2011)
Nisula, Minttu
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035708
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Yritys X.n syksyn 2010 markkinointisuunnitelman kehittäminen. Yritys X tarjoaa palvelua Z, palvelua F sekä palvelua G. Tarkoituksena on tutkia onnistumista kyseisenä aikana toteutetuissa kampanjoissa sekä tulosten pohjalta esittää parannusehdotuksia. Työn tutkimusongelmana onkin selvittää miten syksyn 2010 kampanjoissa onnistuttiin ja miten markkinoinnin suunnittelua voisi kehittää.
Työn teoriaosiossa esitellään markkinoinnin perusasioita sekä markkinointisuun-nitelman sisältöä. Teoriassa on otettu huomioon palvelualan erikoispiirteitä. Tarkoituksena on kehittää yritykselle toimiva käytäntö tulevaisuudessa markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen. Tuloksia on esitetty taulukkoina sekä diagrammeina.
Tulevaisuudessa olisi pohdittava tarkemmin, millaiset tavoitteet olisivat realistiset. Asiakasmäärien seurannan puutteellisuus aiheutti epäluotettavuutta saatuihin tuloksiin, sillä todelliset asiakasmäärät saattoivat poiketa tilastoiduista. Henkilökunnalle tulisi ohjeistaa tarkemmin miten asiakkaista pidetään kirjaa ja miksi tämä olisi tärkeää muistaa tehdä. Markkinointisuunnitelman kehittämiseksi luotiin suunnittelua helpottava työkalu.
Työn teoriaosiossa esitellään markkinoinnin perusasioita sekä markkinointisuun-nitelman sisältöä. Teoriassa on otettu huomioon palvelualan erikoispiirteitä. Tarkoituksena on kehittää yritykselle toimiva käytäntö tulevaisuudessa markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen. Tuloksia on esitetty taulukkoina sekä diagrammeina.
Tulevaisuudessa olisi pohdittava tarkemmin, millaiset tavoitteet olisivat realistiset. Asiakasmäärien seurannan puutteellisuus aiheutti epäluotettavuutta saatuihin tuloksiin, sillä todelliset asiakasmäärät saattoivat poiketa tilastoiduista. Henkilökunnalle tulisi ohjeistaa tarkemmin miten asiakkaista pidetään kirjaa ja miksi tämä olisi tärkeää muistaa tehdä. Markkinointisuunnitelman kehittämiseksi luotiin suunnittelua helpottava työkalu.