Miehet tavaratalon asiakkaina : Anttila Oy:n valikoiman kehittäminen
Heikkinen, Heli (2011)
Heikkinen, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269883
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tuotevalikoiman suunnittelua ja kehittämistä. Tilaajana toimi Anttila Oy. Työn tavoitteena oli löytää uusia näkökulmia ja ideoita miesten vaateosaston valikoiman kehittämiseen. Tutkimusongelmana oli kuinka valikoimaa olisi kehitettävä ja kuinka varmistetaan erottuminen kilpailijoista.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Opinnäytetyön tutkimusosa tehtiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa analysoitiin valikoiman lähtötilanne käyttäen hyödyksi muun muassa Anttilan aiemmin teettämiä tutkimuksia. Toisessa osassa tutkittiin kilpailijoiden valikoimia havainnoimalla niitä.
Tuloksissa huomattiin, että kuluttajien käsitys Anttilasta on neutraali, mutta sillä ei ole selkeitä erottuvia kilpailutekijöitä hinnan lisäksi. Anttilalla tarvitaan lisää selkeyttä sekä valikoiman että kohderyhmien määrittelyyn ja tavoitteiden muuttamiseen konkreettiseksi valikoimaksi. Lisäksi valikoiman tasapainoa tulisi kehittää eri merkkien ja kohderyhmien välillä.
Työn kantavaksi ajatukseksi nousikin valikoiman merkitys osana markkinointia ja kilpailuaseman määrittelyä. Valikoiman analysointimenetelmää voidaan soveltaa Anttilan muiden pukeutumisosastojen kehittämiseen. Myös muut vaateliikkeet voivat hyödyntää käytettyä metodia. Työssä huomattiin kuinka
päivittäistavarakaupan valikoiman hallinnan periaatteita voidaan soveltaa pääpiirteittäin myös muotituotteiden valikoiman hallinnassa.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Opinnäytetyön tutkimusosa tehtiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa analysoitiin valikoiman lähtötilanne käyttäen hyödyksi muun muassa Anttilan aiemmin teettämiä tutkimuksia. Toisessa osassa tutkittiin kilpailijoiden valikoimia havainnoimalla niitä.
Tuloksissa huomattiin, että kuluttajien käsitys Anttilasta on neutraali, mutta sillä ei ole selkeitä erottuvia kilpailutekijöitä hinnan lisäksi. Anttilalla tarvitaan lisää selkeyttä sekä valikoiman että kohderyhmien määrittelyyn ja tavoitteiden muuttamiseen konkreettiseksi valikoimaksi. Lisäksi valikoiman tasapainoa tulisi kehittää eri merkkien ja kohderyhmien välillä.
Työn kantavaksi ajatukseksi nousikin valikoiman merkitys osana markkinointia ja kilpailuaseman määrittelyä. Valikoiman analysointimenetelmää voidaan soveltaa Anttilan muiden pukeutumisosastojen kehittämiseen. Myös muut vaateliikkeet voivat hyödyntää käytettyä metodia. Työssä huomattiin kuinka
päivittäistavarakaupan valikoiman hallinnan periaatteita voidaan soveltaa pääpiirteittäin myös muotituotteiden valikoiman hallinnassa.