Taloudelliset vaikutukset. Case: Kontiolahden ampumahiihdon SM-kilpailu 1.−3.4.2011.
Nuutinen, Noora; Mustonen, Marita (2011)
Nuutinen, Noora
Mustonen, Marita
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310845
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia välillisiä taloudellisia vaikutuksia ampumahiihdon SM-kilpailulla 1.−3.4.2011 oli Kontiolahdella ja sen lähiympäristössä sekä mille palvelualoille vaikutukset kohdistuivat. Lisäksi selvitimme tapahtuman asiakasprofiilin ja muita tietoja kilpailuun liittyen. Aiheesta ei ole tehty aikaisempaa tutkimusta toimeksiantajallemme.
Aineisto kerättiin kisavieraille kohdistetulla kyselylomakkeella sekä sähköpostitse eri majoituspalveluyrityksille lähetetyllä kyselylomakkeella. Lisäksi teimme toimeksiantajallemme kyselyn ampumahiihdon SM-kilpailun eri palvelujen tuotoista. Kisavieraille jaetusta kyselystä vastauksia saatiin yhteensä 64 kappaletta, joista hylättiin 3 kappaletta. Majoituspalveluyrityksille kyselyjä lähetettiin 10 kappaletta, joista saatiin 6 vastausta.
Tyypillinen kisavieras Kontiolahden ampumahiihdon SM-kilpailussa 1.−3.4.2011 oli eläkeläinen tai työssäkäyvä kilpailuun katsojaksi tullut henkilö, joka on käynyt Kontiolahden ampumahiihtokeskuksessa 5 kertaa tai enemmän. Hän on saapunut kilpailuun puolisonsa kanssa, ja on kotoisin Kontiolahdesta tai Joensuusta. Yksi kisavieras toi rahaa ampumahiihtokeskukseen ja sen lähialueelle keskimäärin 96,73 euroa. Ensikertalainen, vakiokävijä ja keskimääräinen kisavieras käyttivät rahaa lähes saman verran ampumahiihtokeskuksen palveluihin. Ensikertalainen ja vakiokävijä käyttivät rahaa lähialueen palveluihin enemmän kuin kisavieras keskimäärin.
Tutkimusta voidaan hyödyntää tulevissa ampumahiihdon taloudellisia vaikutuksia käsittelevissä tutkimuksissa. Lisäksi Kontiolahden Urheilijat ry voi kehittää tulevia tapahtumiaan tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella.
Aineisto kerättiin kisavieraille kohdistetulla kyselylomakkeella sekä sähköpostitse eri majoituspalveluyrityksille lähetetyllä kyselylomakkeella. Lisäksi teimme toimeksiantajallemme kyselyn ampumahiihdon SM-kilpailun eri palvelujen tuotoista. Kisavieraille jaetusta kyselystä vastauksia saatiin yhteensä 64 kappaletta, joista hylättiin 3 kappaletta. Majoituspalveluyrityksille kyselyjä lähetettiin 10 kappaletta, joista saatiin 6 vastausta.
Tyypillinen kisavieras Kontiolahden ampumahiihdon SM-kilpailussa 1.−3.4.2011 oli eläkeläinen tai työssäkäyvä kilpailuun katsojaksi tullut henkilö, joka on käynyt Kontiolahden ampumahiihtokeskuksessa 5 kertaa tai enemmän. Hän on saapunut kilpailuun puolisonsa kanssa, ja on kotoisin Kontiolahdesta tai Joensuusta. Yksi kisavieras toi rahaa ampumahiihtokeskukseen ja sen lähialueelle keskimäärin 96,73 euroa. Ensikertalainen, vakiokävijä ja keskimääräinen kisavieras käyttivät rahaa lähes saman verran ampumahiihtokeskuksen palveluihin. Ensikertalainen ja vakiokävijä käyttivät rahaa lähialueen palveluihin enemmän kuin kisavieras keskimäärin.
Tutkimusta voidaan hyödyntää tulevissa ampumahiihdon taloudellisia vaikutuksia käsittelevissä tutkimuksissa. Lisäksi Kontiolahden Urheilijat ry voi kehittää tulevia tapahtumiaan tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella.