Nuoren yrityksen markkinointisuunnitelma
Humppi, Tea (2011)
Humppi, Tea
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611074
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli vajaa vuosi sitten alkaneen liikuntakeskuksen markkinointisuunnitelman laatiminen. Työn keskeisimpänä tarkoituksena oli laatia monipuolinen, kustannuksia säästävä ja helposti päivitettävä työkalu markkinoinnin kehittämiseen. Työn keskeisenä tarkoituksena oli myös auttaa uutta yrittäjää yritystoiminnan alkutaipaleella.
Työn menetelminä käytettiin analyyseja ja tavoitteiden asettamiseen tarkoitettuja menetelmiä. Työssä käytettiin lisäksi laajaa ja monipuolista lähdeaineistoa ja työn tekijän omakohtaisia kokemuksia. Markkinointisuunnitelman pohjaksi valittiin tuttuja ja tarpeellisia markkinoinnin osa-alueita. Työn punaisena lankana kulki käytännönläheisten menetelmien käyttö, niin konkreettisessa suunnitelmassa kuin tehdyissä markkinoinnin päätöksissäkin.
Työ kattaa laajasti kokonaisvaltaisen markkinoinnin sisältäen sen eri osa-alueet kohdeyrityksen mukaisesti. Valitut markkinoinnin keinot ovat liiketoimintaa tukevia ja kustannustehokkaita ratkaisuja. Myös innovatiivisia, moderneja ja asiakaskeskeisiä keinoja on otettu huomioon laajasti jokaisessa suunnitelman osiossa. Kohderyhmäajattelu ja yritykselle sopiva segmentointi on ollut työn keskeisin ohjenuora.
Markkinointisuunnitelman merkitys liiketoiminnassa on olla tärkeä tunnettuuden luomiskeino, palvelujen ja tuotteiden houkuttelevuuden määrittäjä sekä oikeanlaisten ratkaisujen ja vaihtoehtojen punnitsija. Työn tarpeellisuus ja ajankohtaisuus olivat keskeisessä roolissa. Markkinointisuunnitelman alkuun saattaminen onnistui. Sen jatkuva prosessointi ja päivitystyö ovat tulevaisuuden haaste. Työn sähköinen versio antaa siihen helppokäyttöisen mahdollisuuden.
Työn menetelminä käytettiin analyyseja ja tavoitteiden asettamiseen tarkoitettuja menetelmiä. Työssä käytettiin lisäksi laajaa ja monipuolista lähdeaineistoa ja työn tekijän omakohtaisia kokemuksia. Markkinointisuunnitelman pohjaksi valittiin tuttuja ja tarpeellisia markkinoinnin osa-alueita. Työn punaisena lankana kulki käytännönläheisten menetelmien käyttö, niin konkreettisessa suunnitelmassa kuin tehdyissä markkinoinnin päätöksissäkin.
Työ kattaa laajasti kokonaisvaltaisen markkinoinnin sisältäen sen eri osa-alueet kohdeyrityksen mukaisesti. Valitut markkinoinnin keinot ovat liiketoimintaa tukevia ja kustannustehokkaita ratkaisuja. Myös innovatiivisia, moderneja ja asiakaskeskeisiä keinoja on otettu huomioon laajasti jokaisessa suunnitelman osiossa. Kohderyhmäajattelu ja yritykselle sopiva segmentointi on ollut työn keskeisin ohjenuora.
Markkinointisuunnitelman merkitys liiketoiminnassa on olla tärkeä tunnettuuden luomiskeino, palvelujen ja tuotteiden houkuttelevuuden määrittäjä sekä oikeanlaisten ratkaisujen ja vaihtoehtojen punnitsija. Työn tarpeellisuus ja ajankohtaisuus olivat keskeisessä roolissa. Markkinointisuunnitelman alkuun saattaminen onnistui. Sen jatkuva prosessointi ja päivitystyö ovat tulevaisuuden haaste. Työn sähköinen versio antaa siihen helppokäyttöisen mahdollisuuden.