Viinikauppa.com, ett hot för Alkos monopol? : Klarar sig Viinikauppa.com i Finland?
Mannonen, Henri (2011)
Mannonen, Henri
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010237
Tiivistelmä
Alko Oy har nu haft monopol i Finland på alkoholförsäljningen ända sedan de öppnade första butiken år 1932. Genom att Helsingfors tingsrätt förkastade alla anklagelser mot företaget Viinikauppa.com samt logistikföretaget som hämtade alkohol till Finland gav det ett nytt sätt att handla alkohol för finländare.
Konkurrensen blir allt tuffare när köpet underlättas genom internethandel för konsumenterna. Att köpa via internet har vuxit till en mycket vanlig sak i hemmen, men med alkohol är det relativt nytt. Kan Viinikauppa.co sorts företag ge Alko ett motstånd?
Syfte i mitt arbete är att ta reda på om Viinikauppa.com kan vara ett hot mot Alkos monopolstatus i Finland. Genom att Alko är ett så känt koncept i hemmen i Finland kan det vara svårt att komma slå in på deras marknad, men i dagens läge med rätt reklam och rätt målgrupp är allt möjligt. Undersökningen skedde med enkäter till 18-60 åriga respondenter.
Resultaten visade att en stor del aldrig hört talas om Viinikauppa.com men kunde ändå tänka sig att prova företagets tjänster och produkter. Alko Oy has always had a monopoly on alcohol sale in Finland since they first opened in 1932. When the Helsinki court rejected the allegations against Viinikauppa.com and the logistics company that brought alcohol to Finland, this gave new means to Finnish people to buy alcohol.
Competition is getting harder when buying gets easier by the internet for the consumers. Buying online is getting common in households, but with alcohol this is a fairly new thing. Can Viinikauppa.com compete with Alko?
The purpose of my thesis is to do a research to find out if Viinikauppa.com can affect the monopoly status that Alko has in Finland. By Alko being such a known company in Finland, it will be hard to enter the market. Anything is possible with the right advertising and target group. A survey with questionnaires was answered by people at the age of 18-60 years.
The results showed that the majority of the respondents had never heard of Viinikauppa.com but could think about buying their services or products.
Konkurrensen blir allt tuffare när köpet underlättas genom internethandel för konsumenterna. Att köpa via internet har vuxit till en mycket vanlig sak i hemmen, men med alkohol är det relativt nytt. Kan Viinikauppa.co sorts företag ge Alko ett motstånd?
Syfte i mitt arbete är att ta reda på om Viinikauppa.com kan vara ett hot mot Alkos monopolstatus i Finland. Genom att Alko är ett så känt koncept i hemmen i Finland kan det vara svårt att komma slå in på deras marknad, men i dagens läge med rätt reklam och rätt målgrupp är allt möjligt. Undersökningen skedde med enkäter till 18-60 åriga respondenter.
Resultaten visade att en stor del aldrig hört talas om Viinikauppa.com men kunde ändå tänka sig att prova företagets tjänster och produkter.
Competition is getting harder when buying gets easier by the internet for the consumers. Buying online is getting common in households, but with alcohol this is a fairly new thing. Can Viinikauppa.com compete with Alko?
The purpose of my thesis is to do a research to find out if Viinikauppa.com can affect the monopoly status that Alko has in Finland. By Alko being such a known company in Finland, it will be hard to enter the market. Anything is possible with the right advertising and target group. A survey with questionnaires was answered by people at the age of 18-60 years.
The results showed that the majority of the respondents had never heard of Viinikauppa.com but could think about buying their services or products.