Peliyhteisön verkkopalvelun käyttäjälähtöinen suunnittelu ja toteutus
Väisänen, Henriikka (2009)
Väisänen, Henriikka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263245
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on peliyhteisön verkkopalvelun käyttäjälähtöinen suunnittelu sekä toteutus. Toimeksiantaja on Guild Wars -peliin perustetun peliyhteisön johtoryhmä. Kyseinen verkkomoninpeli kuuluu peliyhtiö NCSoft:in tuotantoon. Pelin kehittäjäryhmänä toimii Arenanet.
Tuotoksen kohderyhmä on kansainvälinen peliyhteisö. Suunnittelussa oli otettava huomioon peliyhteisön ikärakenne, joka vaihtelee nuorista keski-ikäisiin. Sisällönhallintajärjestelmänä käytettiin Mamboa. Mambo on ilmainen Mambo Foundation yhteisön tuottama sisällönhallintajärjestelmä. Verkkosivujen toiminnoista järjestettiin tarvekysely, joka määräsi verkkosivuille tulevien toimintojen prioriteetin. Suunnittelun jokaisessa vaiheessa otettiin huomioon käytettävyys ja käyttäjälähtöisyys. Rakenteen ja navigoinnin suunnittelun tavoitteena oli muun muassa verkkosivujen selkeys ja helppokäyttöisyys. Verkkosivut jäävät Internetiin siihen asti kun peliyhteisö on olemassa.
Tulevaisuuden kehittämishaasteita ovat peliyhteisön kasvun myötä esille tulevat tarpeet, sekä peliin tulevien päivitysten tuomat muutokset. Työn aihe on suurilta osin harrastepohjalähtöinen, mutta siinä on käytetty opintojen aikana läpikäytyjä menetelmiä.
Tuotoksen kohderyhmä on kansainvälinen peliyhteisö. Suunnittelussa oli otettava huomioon peliyhteisön ikärakenne, joka vaihtelee nuorista keski-ikäisiin. Sisällönhallintajärjestelmänä käytettiin Mamboa. Mambo on ilmainen Mambo Foundation yhteisön tuottama sisällönhallintajärjestelmä. Verkkosivujen toiminnoista järjestettiin tarvekysely, joka määräsi verkkosivuille tulevien toimintojen prioriteetin. Suunnittelun jokaisessa vaiheessa otettiin huomioon käytettävyys ja käyttäjälähtöisyys. Rakenteen ja navigoinnin suunnittelun tavoitteena oli muun muassa verkkosivujen selkeys ja helppokäyttöisyys. Verkkosivut jäävät Internetiin siihen asti kun peliyhteisö on olemassa.
Tulevaisuuden kehittämishaasteita ovat peliyhteisön kasvun myötä esille tulevat tarpeet, sekä peliin tulevien päivitysten tuomat muutokset. Työn aihe on suurilta osin harrastepohjalähtöinen, mutta siinä on käytetty opintojen aikana läpikäytyjä menetelmiä.