VEROTILI
Nieminen, Marjaana (2011)
Nieminen, Marjaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911642
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli verotili ja sen tuomat muutokset sekä sen käyttö. Vuoden 2010 alussa Verohallinto otti käyttöön verotilin. Verotili muutti oma-aloitteisten verojen ilmoittamisen ja maksamisen. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia verotiliä ja selventää sen käyttöä ja sitä minkälaisia mielipiteitä verotilistä on muodostettu kuluneen vuoden aikana.
Tutkimus suoritettiin avoimilla teemahaastatteluilla viiden eri tilitoimiston työntekijälle sekä puhelinhaastatteluna myös viiden eri tilitoimiston työntekijälle. Puhelin-haastatteluja varten muokattiin kysymyksiä ytimekkäämmäksi. Teemahaastattelu sisälsi kysymyksiä verotilistä ja sen käytöstä, sekä sen tuomista muutoksista. Yhtenä osana tutkimusta tehtiin erillinen puhelinhaastattelu Verotili-palvelun asiakaspalveluun. Asiakaspalveluun osoitettuja kysymyksiä muokattiin tilitoimistoille tarkoitetu-tuista kysymyksistä.
Haastattelujen perusteella yleinen mielipide verotilistä oli hyvin positiivinen. Tilitoimistojen edustajien mielipiteet puolsivat paljon toisiaan. Verotilin alkuhankaluuk-sien jälkeen voidaankin todeta, että verotili on jonkin verran helpottanut kirjanpidon järjestämistä, vaikka se on määrällisesti lisännyt kirjanpidollisia töitä. Sen käyttö koettiin kuitenkin melko helpoksi hyvän sähköisen palvelun vuoksi. Haastateltavat löysivät verotilistä myös huomautettavaa, esimerkiksi liian ankarat myöhästymismaksut. Asiakaspalveluun tehdyn puhelinhaastattelun vastaukset olivat hyvin suppeita. Verotilipalvelu on saanut kuitenkin tuloksieni kaltaista palautetta ja kehitysideoita sen käyttäjiltä.
Tutkimus suoritettiin avoimilla teemahaastatteluilla viiden eri tilitoimiston työntekijälle sekä puhelinhaastatteluna myös viiden eri tilitoimiston työntekijälle. Puhelin-haastatteluja varten muokattiin kysymyksiä ytimekkäämmäksi. Teemahaastattelu sisälsi kysymyksiä verotilistä ja sen käytöstä, sekä sen tuomista muutoksista. Yhtenä osana tutkimusta tehtiin erillinen puhelinhaastattelu Verotili-palvelun asiakaspalveluun. Asiakaspalveluun osoitettuja kysymyksiä muokattiin tilitoimistoille tarkoitetu-tuista kysymyksistä.
Haastattelujen perusteella yleinen mielipide verotilistä oli hyvin positiivinen. Tilitoimistojen edustajien mielipiteet puolsivat paljon toisiaan. Verotilin alkuhankaluuk-sien jälkeen voidaankin todeta, että verotili on jonkin verran helpottanut kirjanpidon järjestämistä, vaikka se on määrällisesti lisännyt kirjanpidollisia töitä. Sen käyttö koettiin kuitenkin melko helpoksi hyvän sähköisen palvelun vuoksi. Haastateltavat löysivät verotilistä myös huomautettavaa, esimerkiksi liian ankarat myöhästymismaksut. Asiakaspalveluun tehdyn puhelinhaastattelun vastaukset olivat hyvin suppeita. Verotilipalvelu on saanut kuitenkin tuloksieni kaltaista palautetta ja kehitysideoita sen käyttäjiltä.