"Apua! Homma karkaa taas käsistä!" : Kankaan koulun Vapaa-ajankerhossa ilmenevät haastavat tilanteet ja niiden käsitteleminen : opiskelijan opas
Psitillis, Maria Karoliina (2009)
Psitillis, Maria Karoliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273272
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on ”Apua! Homma karkaa taas käsistä! Kankaan koulun Vapaa-ajankerhossa ilmenevät haastavat tilanteet ja niiden käsitteleminen”. Kankaan koulu on erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten koulu johon, on perustettu yhteistyössä Oppimiskeskus Optiimin kanssa Vapaa-ajankerho. Tähän työhön liittyy erillisenä osiona opiskelijan opas, jossa käsitellään vapaa-ajankerhossa erilaisten haastavien tilanteiden syntymisen syitä sekä ennakointitapoja ja ohjataan Oppimiskeskus Optiimin opiskelijoita toimimaan näissä tilanteissa. Oppaan idea lähti liikkeelle silloin, kun itse olin Vapaa-ajankerhon toiminnassa mukana ja tuli ilmi, että siellä opiskelijoilla olisi tarve tällaiseen oppaaseen.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa on laadullinen tutkimuksellinen osio. Tutkimuksellisessa osiossa olen haastatellut kuutta henkilöä: Vapaa-ajankerhon pysyviä ohjaajia eli yhtä Kankaan koulun opettajaa, yhtä Kankaan koulun henkilökohtaista avustajaa, Oppimiskeskus Optiimin sosiaalialan ohjaajaa, yhtä Peruspalvelukeskus Oivan kehitysvammaohjaajaa, yhtä Hollolan seurakunnan työntekijää sekä yhtä Hollolan liikuntatoimen liikunnanohjaajaa.
Haastatteluja toteutettiin kolmessa eri muodossa: parihaastatteluna, yksilöhaastatteluna ja ryhmähaastatteluna. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelujen jälkeen litteroin tarkasti keräämääni aineiston, ja kokonaisuudessaan siitä syntyi 87 sivua litteroitua tekstiä. Litteroituani kaikki haastattelut, olen analysoinnut aineistoani teemoittelulla ja tyypittelyllä.
Lopuksi jäsennettyäni kaikki tulokset, syntyi opiskelijoiden opas, joka on tarkoitettu ensisijaisesti Vapaa-ajankerhon toimintaan osallistuville Oppimiskeskus Optiimin opiskelijoille. Tämän opinnäytetyön ja opiskelijan oppaan tavoitteena on lisätä opiskelijoiden tietämystä siitä, miten heidän pitäisi kerhossa toimia, miten he pystyisivät ennakoimaan erilaisia haastavia tilanteita, ja miten he voisivat luoda lapsille turvallisen ja mukavan ilmapiirin vapaa-ajankerhossa.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa on laadullinen tutkimuksellinen osio. Tutkimuksellisessa osiossa olen haastatellut kuutta henkilöä: Vapaa-ajankerhon pysyviä ohjaajia eli yhtä Kankaan koulun opettajaa, yhtä Kankaan koulun henkilökohtaista avustajaa, Oppimiskeskus Optiimin sosiaalialan ohjaajaa, yhtä Peruspalvelukeskus Oivan kehitysvammaohjaajaa, yhtä Hollolan seurakunnan työntekijää sekä yhtä Hollolan liikuntatoimen liikunnanohjaajaa.
Haastatteluja toteutettiin kolmessa eri muodossa: parihaastatteluna, yksilöhaastatteluna ja ryhmähaastatteluna. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelujen jälkeen litteroin tarkasti keräämääni aineiston, ja kokonaisuudessaan siitä syntyi 87 sivua litteroitua tekstiä. Litteroituani kaikki haastattelut, olen analysoinnut aineistoani teemoittelulla ja tyypittelyllä.
Lopuksi jäsennettyäni kaikki tulokset, syntyi opiskelijoiden opas, joka on tarkoitettu ensisijaisesti Vapaa-ajankerhon toimintaan osallistuville Oppimiskeskus Optiimin opiskelijoille. Tämän opinnäytetyön ja opiskelijan oppaan tavoitteena on lisätä opiskelijoiden tietämystä siitä, miten heidän pitäisi kerhossa toimia, miten he pystyisivät ennakoimaan erilaisia haastavia tilanteita, ja miten he voisivat luoda lapsille turvallisen ja mukavan ilmapiirin vapaa-ajankerhossa.