Evaluation of the CaringTV Project at Armila Hospital -Professionals' Point of View
Kippola, Jenni (2009)
Kippola, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273302
Tiivistelmä
Armilan sairaalassa toteutetun HyvinvointiTV® projektin arviointia henkilökunnan näkökulmasta
Hyvinvointi teknologian ja siihen liittyvien innovatiivisten, uusien sovellusten kehittyminen voivat tarjota ratkaisuja maailmanlaajuisesti lisääntyvään voimavarojen tarpeeseen vanhusten huollossa. HyvinvointiTV® on interaktiivinen ja osallistava, turvallisen laajakaistan välityksellä toimiva televisio, joka tarjoaa ohjaus- ja tukipalveluita ikääntyvien toimintakyvyn tueksi. Se on kehitetty Laurea Ammattikorkeakoulussa yhteistyössä julkisen-, yksityisen-, ja kolmannen sektorin kumppanien kanssa. Learning by Developing, kehittämispohjaisen oppimisen- mallin mukaisesti opiskelijoilla on aktiivinen rooli HyvinvointiTV® ohjelmien suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa. Asiakaslähtöisyys palvelujen suunnittelu- ja kehittämismallina tuottaa palveluja laajakirjoiselle asiakaskunnalle.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa HyvinvointiTV® projektiin Lappeenrannassa, Armilan sairaalan osastolla 3, osallistuneiden terveydenhuoltoalan ammattilaisten kokemuksia ja käyttää tietoa HyvinvointiTV® projektin prosessin arvioinnissa. Toisena tavoitteena on Armila projektin prosessin kuvaus kaaviona, joka yhdistää eri toimijat ja heidän roolinsa. Tämän laadullisen tutkimuksen menetelmällisinä lähtökohtina toimivat hyödynnettävyyslähtöinen (utilisation-focused evaluation, Patton 1997) ja pienimuotoinen (small scale practice, Hall & Hall 2004) arviointitutkimus.
Tiedonantajat (n=6) osallistuivat temaattiseen focus ryhmä haastatteluun Armilan sairaalassa huhtikuussa 2008. Haastattelu nauhoitettiin ja litteroitu aineisto analysoitiin kaksivaiheisesti käyttäen sisällön analyysi-menetelmää. Ensimmäisessä vaiheessa deduktiivinen analyysi tuotti vastauksia kolmeen keskeiseen arviointikysymykseen; HyvinvointiTV® projektia Armilassa edistäneet tekijät, HyvinvointiTV® projektia Armilassa estäneet tekijät, ja henkilökunnan ehdotukset HyvinvointiTV®:n kehittämiseksi tulevaisuudessa. Toisessa vaiheessa aineistolähtöinen (induktiivinen) analyysi tuotti kolme teemaa; Odotukset ja Käsitykset, Osallistuminen ja Olosuhteet, jotka antavat syvällisempää tietoa henkilökunnan kokemuksista HyvinvointiTV® projektiin liittyen. Odotukset ja Käsitykset teema kuvaa, millaista tietoa henkilökunnalla on HyvinvointiTV®:sta ja millaisia odotuksia heillä oli projektin alkaessa. Osallistuminen –teema kuvaa potilaiden ja henkilökunnan osallistumista HyvinvointiTV® projektiin. Kolmas teema, Olosuhteet, kuvaa HyvinvointiTV® projektiin Armilassa liittyneitä vaikeuksia ja kuinka niistä selvittiin, tai kuinka niistä tulisi selvitä tulevaisuudessa.
Tämän tutkimuksen löydökset antavat ymmärtää että HyvinvointiTV® :n liittyy näkökulmia jotka edellyttävät tarkempaa harkintaa ja tutkimusta. Ammattilaisten näkemykset estävistä tekijöistä, kuten henkilökunnan resurssit ja vaativa potilasmateriaali, eivät täysin selitä aktiivisen osallistumisen vähyyttä Armilassa. Enemmän huomiota tulisi kiinnittää henkilökunnan kouluttamiseen ja motivoimiseen, ja olosuhteiden kartoittamiseen, ennen HyvinvointiTV® :n käyttöön ottoa uusissa kohteissa. Tämä uusi innovaatio sisältää monia tulevaisuuden mahdollisuuksia joiden mahdollinen rajallisuus tulisi myös tunnustaa.
Hyvinvointi teknologian ja siihen liittyvien innovatiivisten, uusien sovellusten kehittyminen voivat tarjota ratkaisuja maailmanlaajuisesti lisääntyvään voimavarojen tarpeeseen vanhusten huollossa. HyvinvointiTV® on interaktiivinen ja osallistava, turvallisen laajakaistan välityksellä toimiva televisio, joka tarjoaa ohjaus- ja tukipalveluita ikääntyvien toimintakyvyn tueksi. Se on kehitetty Laurea Ammattikorkeakoulussa yhteistyössä julkisen-, yksityisen-, ja kolmannen sektorin kumppanien kanssa. Learning by Developing, kehittämispohjaisen oppimisen- mallin mukaisesti opiskelijoilla on aktiivinen rooli HyvinvointiTV® ohjelmien suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa. Asiakaslähtöisyys palvelujen suunnittelu- ja kehittämismallina tuottaa palveluja laajakirjoiselle asiakaskunnalle.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa HyvinvointiTV® projektiin Lappeenrannassa, Armilan sairaalan osastolla 3, osallistuneiden terveydenhuoltoalan ammattilaisten kokemuksia ja käyttää tietoa HyvinvointiTV® projektin prosessin arvioinnissa. Toisena tavoitteena on Armila projektin prosessin kuvaus kaaviona, joka yhdistää eri toimijat ja heidän roolinsa. Tämän laadullisen tutkimuksen menetelmällisinä lähtökohtina toimivat hyödynnettävyyslähtöinen (utilisation-focused evaluation, Patton 1997) ja pienimuotoinen (small scale practice, Hall & Hall 2004) arviointitutkimus.
Tiedonantajat (n=6) osallistuivat temaattiseen focus ryhmä haastatteluun Armilan sairaalassa huhtikuussa 2008. Haastattelu nauhoitettiin ja litteroitu aineisto analysoitiin kaksivaiheisesti käyttäen sisällön analyysi-menetelmää. Ensimmäisessä vaiheessa deduktiivinen analyysi tuotti vastauksia kolmeen keskeiseen arviointikysymykseen; HyvinvointiTV® projektia Armilassa edistäneet tekijät, HyvinvointiTV® projektia Armilassa estäneet tekijät, ja henkilökunnan ehdotukset HyvinvointiTV®:n kehittämiseksi tulevaisuudessa. Toisessa vaiheessa aineistolähtöinen (induktiivinen) analyysi tuotti kolme teemaa; Odotukset ja Käsitykset, Osallistuminen ja Olosuhteet, jotka antavat syvällisempää tietoa henkilökunnan kokemuksista HyvinvointiTV® projektiin liittyen. Odotukset ja Käsitykset teema kuvaa, millaista tietoa henkilökunnalla on HyvinvointiTV®:sta ja millaisia odotuksia heillä oli projektin alkaessa. Osallistuminen –teema kuvaa potilaiden ja henkilökunnan osallistumista HyvinvointiTV® projektiin. Kolmas teema, Olosuhteet, kuvaa HyvinvointiTV® projektiin Armilassa liittyneitä vaikeuksia ja kuinka niistä selvittiin, tai kuinka niistä tulisi selvitä tulevaisuudessa.
Tämän tutkimuksen löydökset antavat ymmärtää että HyvinvointiTV® :n liittyy näkökulmia jotka edellyttävät tarkempaa harkintaa ja tutkimusta. Ammattilaisten näkemykset estävistä tekijöistä, kuten henkilökunnan resurssit ja vaativa potilasmateriaali, eivät täysin selitä aktiivisen osallistumisen vähyyttä Armilassa. Enemmän huomiota tulisi kiinnittää henkilökunnan kouluttamiseen ja motivoimiseen, ja olosuhteiden kartoittamiseen, ennen HyvinvointiTV® :n käyttöön ottoa uusissa kohteissa. Tämä uusi innovaatio sisältää monia tulevaisuuden mahdollisuuksia joiden mahdollinen rajallisuus tulisi myös tunnustaa.