Bilutställning för Suomen Vaihtoautot Oy
Salomaa, Christoffer; Wiksten, Andreas (2011)
Salomaa, Christoffer
Wiksten, Andreas
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411993
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov gjordes på uppdrag av Suomen Vaihtoautot Oy, en bilbutik som är belägen i Borgå. I lärdomsprovet planeras och utförs en bilutställning åt Suomen Vaihtoautot Oy. Sytet med bilutställningen var att locka nya kunder på plats samt att försöka göra företaget mer känt i Borgå. Skribenterna fick i uppdrag att planera och utföra bilutställningen enligt de krav som företaget lade upp. Den största utmaningen var den lilla budgeten. Det gjordes även en undersökning där det kom fram hurdana besökare det var på bilutställningen.
Teoridelen bestod av marknadskommunikation, där det togs upp bland annat PR och SP. I teoridelen behandlades också evenemang, projektplanering och evenemangsmarknadsföring.
Flera ostrukturerade intervjuer, som närmast liknade diskussioner, gjordes med företagets personal för att få fram bland annat information om företaget och deras tidigare bilutställningar. Under planeringsskedet föreslog skribenterna sina idéer angående bilutställningen åt företagets personal. Föreslagen diskuterades igenom innan beslut gjordes.
När bilutställningen var över och bilutställningsveckoslutet analyserats kom man fram till att det var ekonomiskt lyckat och hade ett bra besökarantal. En annan slutsats man kunde dra var att bilutställningen inte borde ha varat över två dagar. På bilutställningen deltog också andra företag vilket var en lyckad ide. This thesis was conducted on behalf of Suomen Vaihtoautot Oy, a car boutique in Porvoo. In the thesis a car exhibition is planned and carried out for the company. The aim of the car show was to attract new customers and make the company more known in Porvoo. The authors had been commissioned to plan and carry out the event. The main challenge was the small budget for the exhibition. A survey was done to find out what the customers were like.
The theoretical concept deals with marketing communications which includes both PR and SP. It also comprises theory on events, project planning and event marketing.
Several unstructured interviews closely resembling discussions were done with the company personnel to obtain information on the company and earlier car exhibitions. While planning the exhibition the authors came up with ideas which were discussed with the personnel before any final decisions were made.
When the car exhibition was over and had been analyzed, the result was that the week-end had been successful, both in terms of finances and number of visitors. Another conclusion drawn was that the exhibition should only been one day long. Other com-panies also participated in the exhibition, which turned out to be a successful idea.
Teoridelen bestod av marknadskommunikation, där det togs upp bland annat PR och SP. I teoridelen behandlades också evenemang, projektplanering och evenemangsmarknadsföring.
Flera ostrukturerade intervjuer, som närmast liknade diskussioner, gjordes med företagets personal för att få fram bland annat information om företaget och deras tidigare bilutställningar. Under planeringsskedet föreslog skribenterna sina idéer angående bilutställningen åt företagets personal. Föreslagen diskuterades igenom innan beslut gjordes.
När bilutställningen var över och bilutställningsveckoslutet analyserats kom man fram till att det var ekonomiskt lyckat och hade ett bra besökarantal. En annan slutsats man kunde dra var att bilutställningen inte borde ha varat över två dagar. På bilutställningen deltog också andra företag vilket var en lyckad ide.
The theoretical concept deals with marketing communications which includes both PR and SP. It also comprises theory on events, project planning and event marketing.
Several unstructured interviews closely resembling discussions were done with the company personnel to obtain information on the company and earlier car exhibitions. While planning the exhibition the authors came up with ideas which were discussed with the personnel before any final decisions were made.
When the car exhibition was over and had been analyzed, the result was that the week-end had been successful, both in terms of finances and number of visitors. Another conclusion drawn was that the exhibition should only been one day long. Other com-panies also participated in the exhibition, which turned out to be a successful idea.