Kuluttajien ostokäyttäytyminen Case:Huittisten kaupunki
Tuomi, Heta (2020)
Tuomi, Heta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002152447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002152447
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa huittislaisten kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttavista asioista. Tarkoituksena oli selvittää, minkälainen mainonta vetoaa kyseiseen asiakasryhmään ja kuinka suurissa määrin asiakkaat käyttävät verkkokauppoja ja suuria ostoskeskuksia verrattuna paikallisiin kivijalkamyymälöihin. Lisäksi selvitettiin, voidaanko opinnäytetyöllä houkutella uusia kivijalkayrittäjiä alueelle.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostaa asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen ja siihen vaikuttavat tekijät. Työssä perehdytään digitaaliseen markkinointiin, elämysmarkkinointiin ja kuvataan Huittisten kaupungin kivijalkamyymälöiden toimintaympäristö. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka julkaistiin Huittisten kaupungin internet- ja Facebook -sivuilla 27.10.2019. Kysely oli vastattavissa 3.11.2019 asti. Kyselyn kokonaisvastausmäärä oli 171. Kyselyn aineisto analysoitiin Zef editor -ohjelman raportointi työkalulla ja Statgraphics -ohjelmalla.
Huittislaiset käyttävät Huittisten alueen liikkeitä ja palveluja säännöllisesti. Kaupoissa käyntiajat sijoittuvat loppuviikkoon ja arkisin enimmäkseen työajan jälkeiseen aikaan. Kyselyssä toivottiin liikkeiden aukioloaikojen pidentämistä. Kauppakeskuksissa käydään säännöllisesti ainakin muutaman kerran vuodessa. Kyselyn avoimissa kommenteissa nousi esiin, että jos Huittisten alueen vaateliikkeissä olisi laajemmat valikoimat, ei kauppakeskuksiin tarvitsisi lähteä. Laaja valikoima, hinta ja tuotteen ja palvelun korkea laatu olivat merkityksellisiä vastaajille ostopaikkaa valittaessa. Nuoret alle 29-vuotiaat käyttävät verkkokauppoja enemmän kuin vanhemmat ikäryhmät. Kyselyyn vastanneet eivät pidä elämyksellisyyttä ja ekologisuutta kovin tärkeinä ostopäätökseen ja ostopaikan valintaan vaikuttavina tekijöinä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostaa asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen ja siihen vaikuttavat tekijät. Työssä perehdytään digitaaliseen markkinointiin, elämysmarkkinointiin ja kuvataan Huittisten kaupungin kivijalkamyymälöiden toimintaympäristö. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka julkaistiin Huittisten kaupungin internet- ja Facebook -sivuilla 27.10.2019. Kysely oli vastattavissa 3.11.2019 asti. Kyselyn kokonaisvastausmäärä oli 171. Kyselyn aineisto analysoitiin Zef editor -ohjelman raportointi työkalulla ja Statgraphics -ohjelmalla.
Huittislaiset käyttävät Huittisten alueen liikkeitä ja palveluja säännöllisesti. Kaupoissa käyntiajat sijoittuvat loppuviikkoon ja arkisin enimmäkseen työajan jälkeiseen aikaan. Kyselyssä toivottiin liikkeiden aukioloaikojen pidentämistä. Kauppakeskuksissa käydään säännöllisesti ainakin muutaman kerran vuodessa. Kyselyn avoimissa kommenteissa nousi esiin, että jos Huittisten alueen vaateliikkeissä olisi laajemmat valikoimat, ei kauppakeskuksiin tarvitsisi lähteä. Laaja valikoima, hinta ja tuotteen ja palvelun korkea laatu olivat merkityksellisiä vastaajille ostopaikkaa valittaessa. Nuoret alle 29-vuotiaat käyttävät verkkokauppoja enemmän kuin vanhemmat ikäryhmät. Kyselyyn vastanneet eivät pidä elämyksellisyyttä ja ekologisuutta kovin tärkeinä ostopäätökseen ja ostopaikan valintaan vaikuttavina tekijöinä.