Ravintola-alan arvonlisäveron alentamisen vaikutus hintoihin ja kuluttajakäyttäytymiseen
Liimatainen, Lasse; Oikarinen, Toni (2011)
Liimatainen, Lasse
Oikarinen, Toni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061211828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061211828
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 1.7.2010 tapahtuneen ravintola-alan arvonlisäveron alennuksen vaikutuksia ravintola-alan yritysten tuotteiden hintoihin ja kuluttajakäyttäytymiseen Jyväskylässä. Tavoitteena oli kartoittaa, kuinka alv:n alennus toteutui käytännössä ja miten se vaikutti kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksen otantana oli 38 erilaista ravintola-alan yritystä, joiden tuotteiden hintakehitystä seurattiin Jyväskylän alueella. Tutkimuksessa kerättiin yritysten tuotteiden hintatiedot touko-kesäkuussa sekä arvonlisäveron alennuksen jälkeen heinä-elokuussa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin mystery shopping -menetelmää sekä hyödyntämällä yritysten internetsivuja hintojen seurannassa. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoille 1.12 - 10.12.2010 välisenä aikana. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että ravintola-alan arvonlisäveron alennus jäi toteutumatta täysimääräisenä tuotteiden hinnoissa. Ravintolat reagoivat arvonlisäveron alennukseen eri tavoin. Tutkimukseen valitut ravintolat pystyttiin jakamaan erilaisiin ryhmiin. Jako perustui arvonlisäveron alennuksen vaikutuksiin tuotteiden hintoihin. Sähköisesti toteutetun kyselytutkimuksen otos oli 204 vastaajaa 1 469 vastaajasta, jolloin kyselyn vastausprosentti oli 14. Tutkimus osoitti, että arvonlisäveron alennus ei vaikuttanut kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Kuluttajan näkökulmasta arvonlisäveron alennus ei toteutunut toivotulla tavalla. Tutkimusta voidaan hyödyntää tulevaisuudessa pohjana uusille arvonlisäveroa käsitteleville tutkimuksille. Opinnäytetyö oli ajankohtainen, sillä arvonlisäveron alennuksen oletettiin elvyttävän alaa ja lisäävän kulutusta.