OHR – Oppilaiden Hyvinvointia Rakentamassa : oppilashuoltoryhmien toiminnan arviointi ja kehittäminen
Vastamäki, Katri (2011)
Vastamäki, Katri
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012339
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli peruskouluissa ja lukiossa toimivien moniammatillisten oppilashuoltoryhmien toiminnan arviointi. Tarkoituksena oli edistää oppilashuoltoryhmien toimintaa ja nostaa esiin oppilashuollollisen työn tärkeyttä kouluissa. Yhteistyötahona tässä tutkimuksellisessa kehittämishankkeessa oli Mäntsälän ja Pornaisten kunnat Uudellamaalla, joissa oli käynnissä samanaikaisesti kuntien yhteinen oppilashuollon kehittämishanke. Tavoitteena oli kerätä ryhmäkohtaista tietoa oppilashuoltoryhmille heidän omasta toiminnastaan työn kehittämisen tueksi sekä muodostaa kokonaiskuva kuntien oppilashuoltoryhmien tilasta ja kehittämistarpeista. Oppilashuoltoryhmien toimintaa tarkasteltiin erityisesti varhaisen puuttumisen näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselylomaketutkimus, joka toteutettiin kokonaistutkimuksena. Kohderyhmänä olivat siis kaikki Mäntsälän ja Pornaisten oppilashuoltoryhmien jäsenet. Kysely toteutettiin toukokuussa 2010 ja kyselyn tuloksia käsiteltiin oppilashuoltoryhmissä syksyllä 2010. Opinnäytetyöntekijä osallistui tulosten käsittelyyn ja kehittämistyöhön niissä yhdeksässä oppilashuoltoryhmässä, joissa oli jäsenenä. Kehittämishankkeessa saatuja tuloksia hyödynnettiin Mäntsälän ja Pornaisten oppilashuollon käsikirjaa laadittaessa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilashuoltoryhmien käytännöt ovat hyvin kirjavia kunnan sisällä. Vuorovaikutus ryhmän sisällä toimii hyvin, mutta puutteita on kokouskäytännöissä, oppilashuoltoryhmän yhteistyössä vanhempien, opettajien ja koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Oppilashuoltoryhmien toiminnalle kaivattiin myös yhtenäisiä käytäntöjä koko kuntaan, esimiestason tukea työlle sekä riittäviä resursseja. Oppilashuoltoryhmät käyttävät aikaa lähinnä yksittäisten oppilaiden asioiden käsittelyyn.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että oppilashuoltoryhmien tulisi puuttua edellä mainittuihin epäkohtiin sekä huomioida oppilashuoltoryhmän rooli koko kouluyhteisöä hyödyttävänä ryhmänä. Tämä olisi tärkeää erityisesti varhaisen ja oikea-aikaisen puuttumisen kannalta. Tämä tutkimuksellinen kehittämishanke antaa hyviä suuntaviivoja jatkossa toteutettavalle oppilashuollon kehittämistyölle kohdeorganisaatiossa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselylomaketutkimus, joka toteutettiin kokonaistutkimuksena. Kohderyhmänä olivat siis kaikki Mäntsälän ja Pornaisten oppilashuoltoryhmien jäsenet. Kysely toteutettiin toukokuussa 2010 ja kyselyn tuloksia käsiteltiin oppilashuoltoryhmissä syksyllä 2010. Opinnäytetyöntekijä osallistui tulosten käsittelyyn ja kehittämistyöhön niissä yhdeksässä oppilashuoltoryhmässä, joissa oli jäsenenä. Kehittämishankkeessa saatuja tuloksia hyödynnettiin Mäntsälän ja Pornaisten oppilashuollon käsikirjaa laadittaessa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilashuoltoryhmien käytännöt ovat hyvin kirjavia kunnan sisällä. Vuorovaikutus ryhmän sisällä toimii hyvin, mutta puutteita on kokouskäytännöissä, oppilashuoltoryhmän yhteistyössä vanhempien, opettajien ja koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Oppilashuoltoryhmien toiminnalle kaivattiin myös yhtenäisiä käytäntöjä koko kuntaan, esimiestason tukea työlle sekä riittäviä resursseja. Oppilashuoltoryhmät käyttävät aikaa lähinnä yksittäisten oppilaiden asioiden käsittelyyn.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että oppilashuoltoryhmien tulisi puuttua edellä mainittuihin epäkohtiin sekä huomioida oppilashuoltoryhmän rooli koko kouluyhteisöä hyödyttävänä ryhmänä. Tämä olisi tärkeää erityisesti varhaisen ja oikea-aikaisen puuttumisen kannalta. Tämä tutkimuksellinen kehittämishanke antaa hyviä suuntaviivoja jatkossa toteutettavalle oppilashuollon kehittämistyölle kohdeorganisaatiossa.