Skattekontot : En studie av problem och attityder
Backman, Emma (2011)
Backman, Emma
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411988
Tiivistelmä
I lärdomsprovet redogörs för vad skattekontot är, vad som är syftet med skattekontosystemet och hur det fungerar i praktiken. Skattekontolagen trädde i kraft 1.1.2010 och medförde att alla företag och arbetsgivare måste tilldelas ett skattekonto. Skattekontotjänsten är webbaserad och upprätthålls av Skatteförvaltningen. Med skattekontot sköts inlämning av periodskattedeklaration och betalning av skatter på eget initiativ. Huvudsyfte med systemet är att underlätta kommunikationen mellan Skatteförvaltningen och företagarna och göra skatteinbetalningarna mer åskådliga. Till lärdomsprovet utfördes en webbenkät som skickades till bokförare inom Norlic-koncernen för att ta reda på vilka problem som uppstått i samband med användning av skattekontot och för att undersöka bokförarnas attityder till systemet. Därefter gjorde jag en intervju med en skatteexpert vid Skatteförvaltningen för att få deras åsikt om skattekontot och synvinkel på de problem som framkommit. I webbenkäten förekom olika åsikter och resultatet var spritt. Många är nöjda med skattekontot, men lika många tycker att det har fungerat dåligt. Olika problem som oklarheter med negativ moms, svårt att få tag på skatteexpert, invecklade räntesystem och bristfällig information för bokförarna har stärkt den negativa attityden. Från Skatteförvaltningen visade man en mer positiv inställning och framhöll att systemet fungerar bra då man har vant sig och tar reda på hur man gör. Systemet har förbättrats och de flesta av problemen som uppstod i början har rättats till. The thesis discusses what the tax account is, the purpose of the tax account system and how it works in practice. The Tax Account Act came into force on 1.1.2010, which obliged all companies and employers in Finland to be assigned a tax account. The tax account service is web based and maintained by the Tax Administration. By using the tax account, the company is able to manage its periodic tax submission and payment of self-initiated taxes electronically. The main goal of the system is to facili-tate communication between Tax Administration and the company and make tax payments easy to survey. A web survey was sent to the accountants in the Norlic group to find out the problems encountered associated with the use of the tax account and to investigate the accountants' attitudes towards the system. I did an interview with a tax expert at the Tax Administration to obtain their views on the tax account and perspective on the problems identified. In the online survey different opinions appeared and the results were scattered. Many are satisfied with the tax account system, but also many feel that it hasn't worked well. Various problems e.g. like ambiguities with negative VAT, difficulties getting in touch with tax experts, complex fee systems and inadequate information for the accountants have reinforced the negative attitude. The Tax Administration, on the other hand, gave a more positive attitude and stressed that the system works well once you have gotten used to it and learned how to do things correctly. The system has been improved and most of the problems that arose in the beginning have now been corrected.