Kriisiviestinnän kehittäminen Ideaparkissa
Juurakko-Vesikko, Nina (2011)
Juurakko-Vesikko, Nina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082312656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082312656
Tiivistelmä
Useat 2000-luvun suomalaisiin yrityksiin ja organisaatioihin kohdistuneet kriisit, kuten kauppakeskus Myyrmannin pommiräjähdys, kouluampumiset Jokelassa ja Kauhajoella sekä kauppakeskus Sellon ampumistragedia ovat osoittaneet, että kriisiviestintä on keskeinen tekijä kriisin hoitamisessa niin kauppakeskuksissa kuin muissakin yrityksissä ja organisaatioissa.
Tämän työn toimeksiantajana on Lempäälässä toimiva kauppakeskus Ideapark. Työn tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin liikekaupunki Ideaparkin kriisiviestintä toimii, mitkä ovat sen kriisiviestinnän tärkeimmät kehittämiskohteet ja miten niitä tulisi kehittää, jotta kriisiviestintä olisi mahdollisimman onnistunutta. Työn lopullisena tavoitteena on tuottaa uutta tietoa Ideaparkille siitä, miten se mahdolliseen kriisiin joutuessaan voi kriisiviestinnän avulla hoitaa kriisiä niin, että kriisistä olisi Ideaparkille, siellä toimiville yrityksille ja asiakkaille mahdollisimman vähän haittaa.
Työ keskittyy kauppakeskusympäristön kriisiviestintään. Tässä ympäristössä kriisiviestintää on tutkittu vähän. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kriisiviestintään liittyvistä keskeisistä käsitteistä ja aiemmista suomalaisista ja kansainvälisistä tutkimuksista. Tutkimuksessa on käytetty hyväksi sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kvantitatiivisista menetelmistä käytössä oli kysely ja kvalitatiivisista avoimen haastattelun ja teemahaastattelun triangulaatio.
Tutkimustulosten mukaan kriisiviestintä toimii Ideaparkissa pienehkössä kriisissä kohtuullisen hyvin, mutta isommassa kriisissä kriisiviestinnän haasteena ovat muun muassa avainhenkilöiden toimenkuvien selkiytymättömyys ja riittämätön toiminnan suunnitelmallisuus. Ideaparkin kriisiviestinnän haasteet vaikuttavat samansuuntaisilta kuin muissakin yrityksissä ja organisaatiossa. Merkittävää uutta keinoa tai välinettä ei tutkimustulosten perusteella tarvita Ideaparkin kriisiviestinnän kehittämiseksi. Riittää, että siellä toteutetaan opinnäytetyön tuloksena syntyneet kehittämisehdotukset ja otetaan käyttöön yleisesti hyväksi havaitut kriisiviestintäkäytännöt kauppakeskusympäristön erityispiirteet huomioiden. Näin Ideaparkin kriisiviestintä on saatavissa mahdollisimman toimivaksi.
Tämän työn toimeksiantajana on Lempäälässä toimiva kauppakeskus Ideapark. Työn tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin liikekaupunki Ideaparkin kriisiviestintä toimii, mitkä ovat sen kriisiviestinnän tärkeimmät kehittämiskohteet ja miten niitä tulisi kehittää, jotta kriisiviestintä olisi mahdollisimman onnistunutta. Työn lopullisena tavoitteena on tuottaa uutta tietoa Ideaparkille siitä, miten se mahdolliseen kriisiin joutuessaan voi kriisiviestinnän avulla hoitaa kriisiä niin, että kriisistä olisi Ideaparkille, siellä toimiville yrityksille ja asiakkaille mahdollisimman vähän haittaa.
Työ keskittyy kauppakeskusympäristön kriisiviestintään. Tässä ympäristössä kriisiviestintää on tutkittu vähän. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kriisiviestintään liittyvistä keskeisistä käsitteistä ja aiemmista suomalaisista ja kansainvälisistä tutkimuksista. Tutkimuksessa on käytetty hyväksi sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kvantitatiivisista menetelmistä käytössä oli kysely ja kvalitatiivisista avoimen haastattelun ja teemahaastattelun triangulaatio.
Tutkimustulosten mukaan kriisiviestintä toimii Ideaparkissa pienehkössä kriisissä kohtuullisen hyvin, mutta isommassa kriisissä kriisiviestinnän haasteena ovat muun muassa avainhenkilöiden toimenkuvien selkiytymättömyys ja riittämätön toiminnan suunnitelmallisuus. Ideaparkin kriisiviestinnän haasteet vaikuttavat samansuuntaisilta kuin muissakin yrityksissä ja organisaatiossa. Merkittävää uutta keinoa tai välinettä ei tutkimustulosten perusteella tarvita Ideaparkin kriisiviestinnän kehittämiseksi. Riittää, että siellä toteutetaan opinnäytetyön tuloksena syntyneet kehittämisehdotukset ja otetaan käyttöön yleisesti hyväksi havaitut kriisiviestintäkäytännöt kauppakeskusympäristön erityispiirteet huomioiden. Näin Ideaparkin kriisiviestintä on saatavissa mahdollisimman toimivaksi.