Po1nt -toiminnan tulevaisuuden malli
Hyvönen, Jari (2011)
Hyvönen, Jari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082212642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082212642
Tiivistelmä
Nuorten tieto- ja neuvontapalveluja on tuotettu Savon alueella vuodesta 2006 lähtien pääasiassa Po1nt.fi – verkkoportaalin avulla. Portaalin kehittämistä on rahoitettu pääosin erilaisten hankerahoitusten kautta, joskin mukana olleet kunnat ovat osallistuneet omarahoitusosuuksin.
Vuonna 2009 käynnistyi 3 -vuotinen ESR -rahoitteinen Savon nuorisotiedotus -hanke. Hankkeessa on mukana 22 kuntaa Etelä- ja Pohjois-Savosta. Hankkeen projektisuunnitelman mukaan yhtenä tavoitteena on työllistää hankkeen päättymisen jälkeen alueelle kuntien yhteisrahoituksella vähintään yksi henkilö. Hankkeen toimintakausi päättyy vuoden 2011 lopussa.
Toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena on Po1nt -toiminnan tulevaisuuden malli, ja sen tilaajana toimii Kuopion kaupunki.
Työn tavoitteena on esitellä Po1nt -alueen toimintamalli, jota hankkeessa mukana olevat kunnat voivat käyttää hankekauden jälkeistä toimintaa suunniteltaessa. Toimintamalli tuo esille näkemyksen niistä hyödyistä, mitä kukin kunta saa osallistumalla yhteiseen nuorisotiedotustoimintaan. Toisaalta malli kuvaa myös sitä, mitä yhteiseen toimintaan sitoutuminen kunnalta edellyttää.
Kerron työssäni mitä nuorisotiedotus- ja neuvontatyö Suomessa on, mitkä suomalaiset lait ja asetukset sekä yhteiset eurooppalaiset nuorten tieto- ja neuvontatyön periaatteet toimintaa ohjaavat sekä miten toiminnan koordinointi on Suomessa järjestetty. Avaan toiminnan tämänhetkisen sisällön ja nostan esille ne tärkeät tehtävät, jotka ovat avainasemassa alueellista nuorisotiedotustoimintaa järjestäessä myös hankkeen päättymisen jälkeen. Työn pohjana käytän Po1nt -kehittämispäivien antia, jolloin toiminnan tulevaisuutta pohdittiin kuntien nuorisotyön esimiesten voimin.
Opinnäytetyöni antaa toimintamallin alueellisen nuorisotiedotustoiminnan toteuttamiseksi yhden työntekijän resurssilla. Työssä olen laskenut aikaisempien hankkeiden kokemuksen pohjalta arvion kustannuksista, mitä yhden työntekijän palkkaaminen kaikkine lisäkuluineen tulisi kokonaisuudessaan maksamaan. Kuntien rahoitusosuuksia olen jakanut neljällä tavalla, jotta kuntarahoituksia voi vertailla useammalla tavalla.
Vuonna 2009 käynnistyi 3 -vuotinen ESR -rahoitteinen Savon nuorisotiedotus -hanke. Hankkeessa on mukana 22 kuntaa Etelä- ja Pohjois-Savosta. Hankkeen projektisuunnitelman mukaan yhtenä tavoitteena on työllistää hankkeen päättymisen jälkeen alueelle kuntien yhteisrahoituksella vähintään yksi henkilö. Hankkeen toimintakausi päättyy vuoden 2011 lopussa.
Toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena on Po1nt -toiminnan tulevaisuuden malli, ja sen tilaajana toimii Kuopion kaupunki.
Työn tavoitteena on esitellä Po1nt -alueen toimintamalli, jota hankkeessa mukana olevat kunnat voivat käyttää hankekauden jälkeistä toimintaa suunniteltaessa. Toimintamalli tuo esille näkemyksen niistä hyödyistä, mitä kukin kunta saa osallistumalla yhteiseen nuorisotiedotustoimintaan. Toisaalta malli kuvaa myös sitä, mitä yhteiseen toimintaan sitoutuminen kunnalta edellyttää.
Kerron työssäni mitä nuorisotiedotus- ja neuvontatyö Suomessa on, mitkä suomalaiset lait ja asetukset sekä yhteiset eurooppalaiset nuorten tieto- ja neuvontatyön periaatteet toimintaa ohjaavat sekä miten toiminnan koordinointi on Suomessa järjestetty. Avaan toiminnan tämänhetkisen sisällön ja nostan esille ne tärkeät tehtävät, jotka ovat avainasemassa alueellista nuorisotiedotustoimintaa järjestäessä myös hankkeen päättymisen jälkeen. Työn pohjana käytän Po1nt -kehittämispäivien antia, jolloin toiminnan tulevaisuutta pohdittiin kuntien nuorisotyön esimiesten voimin.
Opinnäytetyöni antaa toimintamallin alueellisen nuorisotiedotustoiminnan toteuttamiseksi yhden työntekijän resurssilla. Työssä olen laskenut aikaisempien hankkeiden kokemuksen pohjalta arvion kustannuksista, mitä yhden työntekijän palkkaaminen kaikkine lisäkuluineen tulisi kokonaisuudessaan maksamaan. Kuntien rahoitusosuuksia olen jakanut neljällä tavalla, jotta kuntarahoituksia voi vertailla useammalla tavalla.