Tuettu työssäoppiminen
Juhola, Heidi (2011)
Juhola, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178300
Tiivistelmä
Toisen asteen ammatilliseen tutkintoon kuuluu vähintään 20 opintoviikkoa työssäoppimista eli opiskelua työpaikoilla. Osalle opiskelijoista työssäoppiminen antaa mahdollisuuden osoittaa omaa osaamistaan, osalle opiskelijoista työssäoppiminen on erityisen haastavaa ja he tarvitsevat tukea jakson eri vaiheissa. Työpaikkojen kiireellinen työtahti ei aina sovi erityistä tukea tarvitsevalle opiskelijalle, jolloin opiskelijoiden onnistumisen kokemukset ovat jääneet vähäiseksi, mikä puolestaan on vaikuttanut heidän työllistymiseen.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tuettu työssäoppiminen. Työn tarkoituksena on tuottaa tietoa tuetusta työssäoppimisesta erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan näkökulmasta. Tavoitteena on myös tehdä tuetun työssäoppimisen prosessikaavioehdotus. Sen avulla Omnian ammattiopistossa voidaan kehittää erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työssäoppimisen ohjausta. Työn tutkimusongelmana on, miten opiskelijat olivat kokeneet työssäoppimisen, minkälaista tukea he tarvitsivat ja mitä tukea he olivat saaneet työvalmentajalta.
Työn toiminnallisena viitekehyksenä on Omnian ammattiopisto, joka tarjoaa toiminta-alueellaan myös ammatillista erityisopetusta. Omniassa toteutetun tuetun työssäoppimisprojektin avulla erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille tarjottiin työvalmentajan antamaa lisätukea. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu työssäoppimisesta ja sen aikaisesta opiskelijoiden ohjauksesta sekä niihin liittyvistä tekijöistä.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen. Aineiston keruussa käytettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin syksyn 2010 aikana. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa, jotka olivat olleet projektissa mukana. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla, jotka olivat kokemukset työssäoppimisesta, tuen tarpeesta ja työvalmentajalta saadusta tuesta.
Vastausten mukaan kaikki haastateltavat kokivat työssäoppimisen merkittäväksi osaksi oman ammattitaidon kehittymistä. Kaikilla haastatelluilla opiskelijoilla ilmeni tuen tarvetta koko prosessin aikana, osalla tuen tarve oli suurinta alussa ja osalla työllistymisvaiheessa. Työvalmentajan antama tuki koettiin merkittäväksi tueksi, mikä mahdollisti heidän työssäoppimisjaksonsa onnistumisen ja samalla auttoi heitä työllistymään.
Tutkimus osoittaa, että erityistä tukea tarvitsevilla opiskelijoilla on selvä lisätuen tarve myös työssäoppimisen aikana. Tähän työssäoppijoita ohjaavien tulee jatkossa kiinnittää erityistä huomiota. Työn tavoitteena ollut tuetun työssäoppimisen prosessikaavio on laadittu, sen avulla opiskelijoiden tukemista ja ohjausta voidaan jatkossa kehittää.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tuettu työssäoppiminen. Työn tarkoituksena on tuottaa tietoa tuetusta työssäoppimisesta erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan näkökulmasta. Tavoitteena on myös tehdä tuetun työssäoppimisen prosessikaavioehdotus. Sen avulla Omnian ammattiopistossa voidaan kehittää erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työssäoppimisen ohjausta. Työn tutkimusongelmana on, miten opiskelijat olivat kokeneet työssäoppimisen, minkälaista tukea he tarvitsivat ja mitä tukea he olivat saaneet työvalmentajalta.
Työn toiminnallisena viitekehyksenä on Omnian ammattiopisto, joka tarjoaa toiminta-alueellaan myös ammatillista erityisopetusta. Omniassa toteutetun tuetun työssäoppimisprojektin avulla erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille tarjottiin työvalmentajan antamaa lisätukea. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu työssäoppimisesta ja sen aikaisesta opiskelijoiden ohjauksesta sekä niihin liittyvistä tekijöistä.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen. Aineiston keruussa käytettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin syksyn 2010 aikana. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa, jotka olivat olleet projektissa mukana. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla, jotka olivat kokemukset työssäoppimisesta, tuen tarpeesta ja työvalmentajalta saadusta tuesta.
Vastausten mukaan kaikki haastateltavat kokivat työssäoppimisen merkittäväksi osaksi oman ammattitaidon kehittymistä. Kaikilla haastatelluilla opiskelijoilla ilmeni tuen tarvetta koko prosessin aikana, osalla tuen tarve oli suurinta alussa ja osalla työllistymisvaiheessa. Työvalmentajan antama tuki koettiin merkittäväksi tueksi, mikä mahdollisti heidän työssäoppimisjaksonsa onnistumisen ja samalla auttoi heitä työllistymään.
Tutkimus osoittaa, että erityistä tukea tarvitsevilla opiskelijoilla on selvä lisätuen tarve myös työssäoppimisen aikana. Tähän työssäoppijoita ohjaavien tulee jatkossa kiinnittää erityistä huomiota. Työn tavoitteena ollut tuetun työssäoppimisen prosessikaavio on laadittu, sen avulla opiskelijoiden tukemista ja ohjausta voidaan jatkossa kehittää.