Brändin rakentaminen : case: Leirikesä ry
Nisula, Elena (2020)
Nisula, Elena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002242713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002242713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Leirikesä ry. Opinnäytetyön tavoite ja tarkoitus oli antaa Leirikesälle keinoja brändin rakentamiseen ja brändityöhön, sekä selvittää, mitä järjestön sidosryhmät sekä työntekijät ajattelevat Leirikesän brändistä. Opinnäytetyön muoto oli yhdistelmä tutkimuksellista ja toiminnallista opinnäytetyötä.
Opinnäytetyössä toteutettiin mielikuvakysely kyselytutkimuksena. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia mielikuvia Leirikesän sidosryhmillä on Leirikesästä. Kyselyn teemoina oli Leirikesän leiritoiminta, työnantajamielikuva, asiakaskokemus ja Leirikesä järjestönä. Kysely sisälsi avoimia kysymyksiä sekä kysymyksiä, joissa oli valmiit vastausvaihtoehdot.
Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin kaksi työpajaa Leirikesän työntekijöille, joissa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä. Työpajojen tavoitteena oli yhtenäistää Leirikesän työntekijöiden ajatuksia brändistä, sekä analysoida Leirikesän asiakkaita, kilpailijoita ja omaa brändiä. Lisäksi selvitettiin asiakkaiden kontaktipisteitä brändin kanssa, miten brändi niissä näkyy ja miten brändi voisi näissä jatkossa näkyä paremmin.
Opinnäytetyön toiminnallista osuutta tukeva tietoperusta käsitteli brändiä, brändin rakentamista ja sen vaiheita, brändistrategiaa, brändimarkkinointia, brändijohtamista ja asia-kaskokemusta, sekä tutkimusprosessia ja palvelumuotoilua.
Kyselytutkimuksen keskeisinä tuloksina saatiin tietoa Leirikesän sidosryhmien mielikuvista, jotka olivat jokaisella osa-alueella positiivisia sekä yhteneväisiä Leirikesän työntekijöiden mielikuvien kanssa. Työpajojen keskeisinä tuloksina saatiin Leirikesän työntekijöille yhteneväinen käsitys Leirikesän brändistä sekä kilpailijoista ja asiakkaista. Lisäksi kirkastettiin asiakkaiden kulkemaa palvelupolkua ja miten brändin toteutumista ja näkymistä siinä voisi parantaa.
Toteutetun mielikuvakyselyn ja työpajojen avulla saatiin kirkastettua Leirikesän brändiä, tulosten avulla yhdistyksen on helppo jatkaa brändityötä ja brändin rakentamista. Opinnäytetyössä syntyi toimeksiantajalle myös konkreettisia toiminta- ja kehitysehdotuksia brändityöhön, kuten markkinointitoimenpiteitä ja brändin näkyväksi tekemistä asiakaskokemuksissa.
Opinnäytetyössä toteutettiin mielikuvakysely kyselytutkimuksena. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia mielikuvia Leirikesän sidosryhmillä on Leirikesästä. Kyselyn teemoina oli Leirikesän leiritoiminta, työnantajamielikuva, asiakaskokemus ja Leirikesä järjestönä. Kysely sisälsi avoimia kysymyksiä sekä kysymyksiä, joissa oli valmiit vastausvaihtoehdot.
Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin kaksi työpajaa Leirikesän työntekijöille, joissa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä. Työpajojen tavoitteena oli yhtenäistää Leirikesän työntekijöiden ajatuksia brändistä, sekä analysoida Leirikesän asiakkaita, kilpailijoita ja omaa brändiä. Lisäksi selvitettiin asiakkaiden kontaktipisteitä brändin kanssa, miten brändi niissä näkyy ja miten brändi voisi näissä jatkossa näkyä paremmin.
Opinnäytetyön toiminnallista osuutta tukeva tietoperusta käsitteli brändiä, brändin rakentamista ja sen vaiheita, brändistrategiaa, brändimarkkinointia, brändijohtamista ja asia-kaskokemusta, sekä tutkimusprosessia ja palvelumuotoilua.
Kyselytutkimuksen keskeisinä tuloksina saatiin tietoa Leirikesän sidosryhmien mielikuvista, jotka olivat jokaisella osa-alueella positiivisia sekä yhteneväisiä Leirikesän työntekijöiden mielikuvien kanssa. Työpajojen keskeisinä tuloksina saatiin Leirikesän työntekijöille yhteneväinen käsitys Leirikesän brändistä sekä kilpailijoista ja asiakkaista. Lisäksi kirkastettiin asiakkaiden kulkemaa palvelupolkua ja miten brändin toteutumista ja näkymistä siinä voisi parantaa.
Toteutetun mielikuvakyselyn ja työpajojen avulla saatiin kirkastettua Leirikesän brändiä, tulosten avulla yhdistyksen on helppo jatkaa brändityötä ja brändin rakentamista. Opinnäytetyössä syntyi toimeksiantajalle myös konkreettisia toiminta- ja kehitysehdotuksia brändityöhön, kuten markkinointitoimenpiteitä ja brändin näkyväksi tekemistä asiakaskokemuksissa.