Valmisruoka-aterioiden brändistrategiarakenteet kahdessa elintarvikealan yrityksessä
Honkaniemi, Tero (2011)
Honkaniemi, Tero
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239215
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239215
Tiivistelmä
Brändistrategia on tärkeä osa yrityksen liiketoimintastrategiaa ja brändin tarkoituksena on erilaistaa tuote tai palvelu kilpailijoiden vastaavasta tarjonnasta. Oikein rakennettu brändistrategia on vahvan ja menestyvän brändin perusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, minkälaisia brändistrategiarakenteita kirjallisuudessa esiintyy ja miten strategioita käytännössä toteutetaan elintarvikealan yrityksissä. Esimerkkeinä käytetään kahden suomalaisen elintarvikealan yrityksen, HK Ruokatalo Oy:n ja Saarioinen Oyj:n, valmisruokaliiketoimintoja ja niissä esiintyviä brändejä ja brändistrategioita.
Opinnäytetyön teoreettisena tarkoituksena on käsitellä brändin ja brändilupauksen merkityksiä sekä tutkia, mitkä ovat kirjallisuudessa esiintyvien brändistrategioiden edut ja haitat. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu pääosin J.N. Kapfererin (2008) luomaan brändiarkkitehtuuriin, joka jakaa brändistrategiarakenteet kahdeksaan eri päästrategiaan. Päästrategioiden analysoinnin lisäksi teoriaosassa käydään läpi kirjallisuudessa esiintyviä mää-ritelmiä brändin ja brändilupauksen käsitteille.
Empiirisessä osassa tutkitaan HK Ruokatalo Oy:n ja Saarioinen Oyj:n valmisruokaliiketoimintaa sekä valmisruoka-aterioiden valikoimaa. Molempien yritysten valmisruokaliiketoiminnan brän-distrategiat on esitetty J.N. Kapfererin (2008) brändiarkkitehtuuriin pohjautuen. Lisäksi HK Ruokatalo Oy:n brändistrategiarakenteen tutkimista on syvennetty HK Ruokatalo Oy:n markki-nointipäällikön teemahaastattelulla.
Saadut tulokset ovat paitsi HK Ruokatalo Oy:n ja Saarioinen Oyj:n markkinointiosastojen, myös muiden elintarvikealan yritysten käytössä. Tulosten pohjalta yritykset voivat tarkastella nykyisten brändistrategioidensa etuja ja haittoja muihin brändistrategioihin verrattuna.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, minkälaisia brändistrategiarakenteita kirjallisuudessa esiintyy ja miten strategioita käytännössä toteutetaan elintarvikealan yrityksissä. Esimerkkeinä käytetään kahden suomalaisen elintarvikealan yrityksen, HK Ruokatalo Oy:n ja Saarioinen Oyj:n, valmisruokaliiketoimintoja ja niissä esiintyviä brändejä ja brändistrategioita.
Opinnäytetyön teoreettisena tarkoituksena on käsitellä brändin ja brändilupauksen merkityksiä sekä tutkia, mitkä ovat kirjallisuudessa esiintyvien brändistrategioiden edut ja haitat. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu pääosin J.N. Kapfererin (2008) luomaan brändiarkkitehtuuriin, joka jakaa brändistrategiarakenteet kahdeksaan eri päästrategiaan. Päästrategioiden analysoinnin lisäksi teoriaosassa käydään läpi kirjallisuudessa esiintyviä mää-ritelmiä brändin ja brändilupauksen käsitteille.
Empiirisessä osassa tutkitaan HK Ruokatalo Oy:n ja Saarioinen Oyj:n valmisruokaliiketoimintaa sekä valmisruoka-aterioiden valikoimaa. Molempien yritysten valmisruokaliiketoiminnan brän-distrategiat on esitetty J.N. Kapfererin (2008) brändiarkkitehtuuriin pohjautuen. Lisäksi HK Ruokatalo Oy:n brändistrategiarakenteen tutkimista on syvennetty HK Ruokatalo Oy:n markki-nointipäällikön teemahaastattelulla.
Saadut tulokset ovat paitsi HK Ruokatalo Oy:n ja Saarioinen Oyj:n markkinointiosastojen, myös muiden elintarvikealan yritysten käytössä. Tulosten pohjalta yritykset voivat tarkastella nykyisten brändistrategioidensa etuja ja haittoja muihin brändistrategioihin verrattuna.