Oppilas- ja opiskelijahuollon käsikirja - työväline Padasjoen esiopetukseen, perusopetukseen ja lukioon
Koskela, Pauliina (2020)
Koskela, Pauliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163493
Tiivistelmä
Oppilas- ja opiskelijahuollon käsikirja tehtiin Padasjoen kunnan toimeksiantona. Tarkoituksena oli vahvistaa koulujen henkilökunnan tietoisuutta oppilas- ja opiskelijahuollosta. Paikallisiin rakenteisiin perustuva käsikirja auttaa lasten ja nuorten kanssa työskentelevää henkilöstöä omaksumaan pa-remmin vuonna 2014 käyttöön otetun oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaiset käytännöt.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolain keskeisimpiä ja suurimpia muutoksia ovat yhteisöllisen ja yksilökoh-taisen oppilas- ja opiskelijahuollon eriyttäminen. Lain mukaan ensisijainen työmuoto on yhteisöllis-tä, oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointia ja turvallisuutta tukevaa työtä. Yksilökohtainen oppilas- ja opiskelijahuolto on aiempaa järjestelmällisempää ja parantaa oppilaan tai opiskelijoiden yksityi-syyden suojaa.
Aluksi koulun henkilöstöltä selvitettiin kyselyllä, mitä tietoa he tarvitsevat ja mihin asioihin kaipaa-vat ohjeistusta. Tietoa haluttiin muun muassa siihen, kenelle yksittäisten oppilaiden asioiden hoi-taminen kuuluu ja mitä oppilaiden tai opiskelijoiden asioita saa kertoa ja kenelle. Lisäksi tietoa ha-luttiin siitä, mitkä ovat oppilas- ja opiskelijahuollon lakisääteiset palvelut ja eri toimijoiden roolit ja vastuu. Käsikirjasta toivottiin ennen kaikkea löytyvän vinkkejä ja hyviä menetelmiä käytännön työhön. Käsikirjasta käy ilmi, miten uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja perusopetuslaki linkittyvät toisiinsa.
Aineistoa opinnäytetyöhön saatiin myös muilla osallistavilla menetelmillä. Opetushenkilöstön kou-lutuspäivässä käytettiin learning cafe-menetelmää, jossa henkilöstö paneutui oppilas- ja opiskelija-huollon asioihin pienryhmissä. Oppilas- ja opiskelijahuollon kehittämispäivässä ja ohjausryhmässä keskityttiin pohtimaan aiheita ja tilanteita, mihin tarvittaisiin lisää tietoa tai vahvistusta. Ohjausryh-män esittämät aiheet nousivat esiin arkisista havainnoista henkilöstön keskuudessa.
Työni käsittelee oppilas- ja opiskelijahuollon asioita eri näkökulmista – miten oppilas- ja opiskelija-huoltoa toteutetaan lain mukaisesti osallistaen oppilaat tai opiskelijat ja heidän huoltajansa ja noudattaen henkilökunnan virkavastuuta.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolain keskeisimpiä ja suurimpia muutoksia ovat yhteisöllisen ja yksilökoh-taisen oppilas- ja opiskelijahuollon eriyttäminen. Lain mukaan ensisijainen työmuoto on yhteisöllis-tä, oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointia ja turvallisuutta tukevaa työtä. Yksilökohtainen oppilas- ja opiskelijahuolto on aiempaa järjestelmällisempää ja parantaa oppilaan tai opiskelijoiden yksityi-syyden suojaa.
Aluksi koulun henkilöstöltä selvitettiin kyselyllä, mitä tietoa he tarvitsevat ja mihin asioihin kaipaa-vat ohjeistusta. Tietoa haluttiin muun muassa siihen, kenelle yksittäisten oppilaiden asioiden hoi-taminen kuuluu ja mitä oppilaiden tai opiskelijoiden asioita saa kertoa ja kenelle. Lisäksi tietoa ha-luttiin siitä, mitkä ovat oppilas- ja opiskelijahuollon lakisääteiset palvelut ja eri toimijoiden roolit ja vastuu. Käsikirjasta toivottiin ennen kaikkea löytyvän vinkkejä ja hyviä menetelmiä käytännön työhön. Käsikirjasta käy ilmi, miten uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja perusopetuslaki linkittyvät toisiinsa.
Aineistoa opinnäytetyöhön saatiin myös muilla osallistavilla menetelmillä. Opetushenkilöstön kou-lutuspäivässä käytettiin learning cafe-menetelmää, jossa henkilöstö paneutui oppilas- ja opiskelija-huollon asioihin pienryhmissä. Oppilas- ja opiskelijahuollon kehittämispäivässä ja ohjausryhmässä keskityttiin pohtimaan aiheita ja tilanteita, mihin tarvittaisiin lisää tietoa tai vahvistusta. Ohjausryh-män esittämät aiheet nousivat esiin arkisista havainnoista henkilöstön keskuudessa.
Työni käsittelee oppilas- ja opiskelijahuollon asioita eri näkökulmista – miten oppilas- ja opiskelija-huoltoa toteutetaan lain mukaisesti osallistaen oppilaat tai opiskelijat ja heidän huoltajansa ja noudattaen henkilökunnan virkavastuuta.