"Muutaki ku telkkuu": Itsenäisesti asuvien kehitysvammaisten ilta- ja viikonlopputoiminnan kehittäminen
Tolonen, Anri; Vartiainen, Atte (2020)
Tolonen, Anri
Vartiainen, Atte
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163513
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Naapurit - yhteisöllisyyden ja osallisuuden mahdollistajat -hankkeen toiveesta, joka toivoi toiminnan kehittämistä itsenäisesti asuvien kehitysvammaisten Olkkari ilta- ja viikonlopputoimintaan sekä tukea siellä toimivien vertaisohjaajien ohjaukseen. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa itsenäisesti asuvien aikuisten kehitysvammaisten sosiaalista osallisuutta sekä tuoda rohkeutta itsenäisiin valintoihin ja kykyyn ilmaista omia mielipiteitä ja haluja. Tarkoituksena oli myös luoda Olkkarilla toimiville vertaisohjaajille työkaluja ohjaamisen ja toiminnan tukemiseen.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kehitysvammaisuuden määritelmää sekä kehitysvammaisten itsenäisessä asumista ja siinä tapahtuneita muutoksia. Teoriaosuuden yhteydessä tarkasteltiin myös kehitysvammaisten osallisuutta sekä sosiokulttuurista innostamista, jotka toimivat lähtökohtina toiminnan suunnitellussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin kolme ohjausta, joiden toiminnat määräytyivät eri teemojen mukaan. Teemat: jännitys, vuorovaikutus ja rentoutuminen, valikoituivat Olkkarin asiakkaiden taitojen ja toimintojen tueksi sekä heidän esittämien toiveiden mukaan.
Palautetta kerättiin palautelomakkeella Olkkarin ilta- ja viikonlopputoimintaan osallistuvilta asiakkailta ja vertaisohjaajilta, jotta heidän mielipiteensä ohjauksistamme tulisi kuulluksi. Asiakkaiden, vertaisohjaajien sekä toimeksiantajien tarjoama palaute oli positiivista sekä toiminnan monipuolistamista ja kehitystä toivottiin myös tulevaisuuteen. The bachelor’s thesis was made for Naapurit -yhteisöllisyyden ja osallisuuden mahdol-listajat -project, which commissioned to develop and support the on-going evening and weekend activities at Olkkari. The goal for this thesis was to strengthen the social in-clusion of independently living people with intellectual disabilities and encourage them to make their own decisions and to express their own opinions and desires. One aim was to create tools that could help Olkkari’s peer mentors with their tasks.
The thesis addresses the definition of intellectual disabilities and the history of housing people with intellectual disabilities. The core of the theory portion of this thesis consists of participation of people with intellectual disabilities and sociocultural animation, which both act as baselines for planning and implementing of activities.
The practical portion was formed by three different themes that were: tension and ex-citement, interaction and listening skills, and relaxation. Those themes were the back-bone in the mentoring process. Themes were selected by keeping in mind the capabili-ties and the wishes of the target group.
A simplified survey form was used for collecting the reviews both from the peer men-tors and the guests of Olkkari. The feedback was all in all positive and each participant hoped for improved and more versatile mentoring in the future.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kehitysvammaisuuden määritelmää sekä kehitysvammaisten itsenäisessä asumista ja siinä tapahtuneita muutoksia. Teoriaosuuden yhteydessä tarkasteltiin myös kehitysvammaisten osallisuutta sekä sosiokulttuurista innostamista, jotka toimivat lähtökohtina toiminnan suunnitellussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin kolme ohjausta, joiden toiminnat määräytyivät eri teemojen mukaan. Teemat: jännitys, vuorovaikutus ja rentoutuminen, valikoituivat Olkkarin asiakkaiden taitojen ja toimintojen tueksi sekä heidän esittämien toiveiden mukaan.
Palautetta kerättiin palautelomakkeella Olkkarin ilta- ja viikonlopputoimintaan osallistuvilta asiakkailta ja vertaisohjaajilta, jotta heidän mielipiteensä ohjauksistamme tulisi kuulluksi. Asiakkaiden, vertaisohjaajien sekä toimeksiantajien tarjoama palaute oli positiivista sekä toiminnan monipuolistamista ja kehitystä toivottiin myös tulevaisuuteen.
The thesis addresses the definition of intellectual disabilities and the history of housing people with intellectual disabilities. The core of the theory portion of this thesis consists of participation of people with intellectual disabilities and sociocultural animation, which both act as baselines for planning and implementing of activities.
The practical portion was formed by three different themes that were: tension and ex-citement, interaction and listening skills, and relaxation. Those themes were the back-bone in the mentoring process. Themes were selected by keeping in mind the capabili-ties and the wishes of the target group.
A simplified survey form was used for collecting the reviews both from the peer men-tors and the guests of Olkkari. The feedback was all in all positive and each participant hoped for improved and more versatile mentoring in the future.