Autonomiaa ja vuorovaikutusta: Nuorten osallisuuden kokemukset työpaja Jengassa
Malmi, Tony (2020)
Malmi, Tony
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003274035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003274035
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tarkoituksena on saada selville, miten Nuorten Työpaja Jengan asiakkaat kokevat osallisuuden toteutuvan työpajalla. Nuorten syrjäytyminen on ajankohtainen haaste, johon koitetaan vastata monin tavoin maailmanlaajuisesti ja kansallisesti. Onkin mielenkiintoista tietää miten nuorten työpaja vastaa tähän haasteeseen. Lisäksi Jenga haluaa käyttää tämän opinnäytetyön tuloksia toimintansa kehittämiseen.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Jengassa. Aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastatteluita. Haastatteluiden teemat olivat oman elämän osallisuus, vuorovaikutusprosessit, sekä paikallinen osallisuus. Valitsin asiakkaat sattumanvaraisesti ja pyysin heitä osallistumaan haastatteluihin. Seitsemän henkilöä osallistui haastatteluihin. Käytin teemoittelua analyysissä. Analyysin teemat vastasivat haastattelujen teemoja.
Tuloksista selvisi, että oman elämän osallisuus koettiin merkityksellisenä jokapäiväisenä tekemisenä, avun hakemisen helppoutena ja itselle tärkeiden asioiden tavoitteluna. Vuorovaikutusprosessit koettiin positiivisina. Niitä olivat positiivisen palautteen vastaanottaminen, kokemukset luotettavuudesta ja kokemukset tarpeellisuudesta. Kokemukset paikallisesta osallisuudesta olivat kaikista moninaisimpia. Joidenkin nuorten oli helppo mieltää, kuinka he voivat vaikuttaa paikallisesti. Toisille tämä oli vaikeampaa. Kuitenkin kaikki haastateltavat kokivat, että he voivat pyytää apua henkilökunnalta, jos haluaisivat vaikuttaa paikallisesti. Lisäksi nuoret kokivat usein, että jos heillä olisi joku paikallisen vaikuttamisen idea, henkilökunta voisi ottaa vastuun siitä.
Nämä tulokset kertovat siitä, että Nuorten Työpaja Jenga on hyvä ympäristö nuorten osallisuuden edistämiselle. Kokemukset oman elämän osallisuudesta ja vuorovaikutusprosesseista luovat nuorille tukevan alustan, joka edesauttaa nuoria saamaan kokemuksia vaikuttamisesta ympäristöönsä ja tekemään omaehtoisia tekoja elääkseen elämäänsä haluamallaan tavalla. Näistä tuloksista huolimatta huomiota pitää kiinnittää paikallisen vaikuttamisen rakenteiden selvittämiseen nuorille.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Jengassa. Aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastatteluita. Haastatteluiden teemat olivat oman elämän osallisuus, vuorovaikutusprosessit, sekä paikallinen osallisuus. Valitsin asiakkaat sattumanvaraisesti ja pyysin heitä osallistumaan haastatteluihin. Seitsemän henkilöä osallistui haastatteluihin. Käytin teemoittelua analyysissä. Analyysin teemat vastasivat haastattelujen teemoja.
Tuloksista selvisi, että oman elämän osallisuus koettiin merkityksellisenä jokapäiväisenä tekemisenä, avun hakemisen helppoutena ja itselle tärkeiden asioiden tavoitteluna. Vuorovaikutusprosessit koettiin positiivisina. Niitä olivat positiivisen palautteen vastaanottaminen, kokemukset luotettavuudesta ja kokemukset tarpeellisuudesta. Kokemukset paikallisesta osallisuudesta olivat kaikista moninaisimpia. Joidenkin nuorten oli helppo mieltää, kuinka he voivat vaikuttaa paikallisesti. Toisille tämä oli vaikeampaa. Kuitenkin kaikki haastateltavat kokivat, että he voivat pyytää apua henkilökunnalta, jos haluaisivat vaikuttaa paikallisesti. Lisäksi nuoret kokivat usein, että jos heillä olisi joku paikallisen vaikuttamisen idea, henkilökunta voisi ottaa vastuun siitä.
Nämä tulokset kertovat siitä, että Nuorten Työpaja Jenga on hyvä ympäristö nuorten osallisuuden edistämiselle. Kokemukset oman elämän osallisuudesta ja vuorovaikutusprosesseista luovat nuorille tukevan alustan, joka edesauttaa nuoria saamaan kokemuksia vaikuttamisesta ympäristöönsä ja tekemään omaehtoisia tekoja elääkseen elämäänsä haluamallaan tavalla. Näistä tuloksista huolimatta huomiota pitää kiinnittää paikallisen vaikuttamisen rakenteiden selvittämiseen nuorille.