Työantajalupauksen kehittäminen sisäisen työnantajamielikuvan pohjalta Koulutuskuntayhtymä Tavastiassa
Luukas, Tiina (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304172
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Koulutuskuntayhtymä Tavastiaan Hämeenlinnaan. Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää organisaation henkilöstölle suunnatun kyselyn avulla henkilöstön mielipide työnantajansa vahvuuksista ja kerätyn tiedon pohjalta luoda työnantajalupaus. Koulutuskuntayhtymä Tavastiassa työnantajamielikuvaa ei ole ennen tutkittu.
Työ on tutkimusotteeltaan laadullinen ja tietoa kerättiin kyselyn, yhteisöllisen ideointiaivoriihen, teemahaastattelun sekä yhteisöllisen ideointityöpajan avulla. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee työnantajamielikuvaa, työnantajamainetta sekä työnantajalupausta organisaation näkökulmasta.
Koulutuskuntayhtymä Tavastiassa on tavoitteena nykyaikaistaa ja tehostaa rekrytointia uuden viestintäohjelman sekä nykyisen henkilöstön eläköitymisen vuoksi ja siksi kartoitus työnantajamielikuvasta sisäisesti oli ajankohtainen. Kyselyn tuottaman tiedon avulla, kehittämistyön tuloksena, syntyi Koulutuskuntayhtymä Tavastian työnantajamarkkinoinnissa käytettävä työnantajalupaus. This master´s thesis was commissioned by Tavastia Education Consortium in Hämeenlinna. The objective of this master´s thesis was to investigate the in-house employer image from the organization’s strengths perspective. The inquiry was made for the staff members. An employer value proposition was composed on the basis of the data attained from the inquiry. The employer´s image among the staff members in Tavastia Education Consortium has not been examined so far.
The approach of the thesis is qualitative. Collective brainstorming, qualitative inquiry, theme interview and collective workshop were used as research methods. The theoretic framework of this master´s thesis examines the employer image from the perspective of the employer image marketing, reputation and employer value proposition.
This master´s thesis was done as a significant part of a new employee marketing and communications strategy. The main target of this strategy is to optimize and modernize the recruitment process in Tavastia Education Consortium. Since a large number of the staff members will retire in the near future, the organization must ensure its value in the employment market and, thus, the recruitment process must be updated. The employer value proposition must be created to allure talents.
Työ on tutkimusotteeltaan laadullinen ja tietoa kerättiin kyselyn, yhteisöllisen ideointiaivoriihen, teemahaastattelun sekä yhteisöllisen ideointityöpajan avulla. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee työnantajamielikuvaa, työnantajamainetta sekä työnantajalupausta organisaation näkökulmasta.
Koulutuskuntayhtymä Tavastiassa on tavoitteena nykyaikaistaa ja tehostaa rekrytointia uuden viestintäohjelman sekä nykyisen henkilöstön eläköitymisen vuoksi ja siksi kartoitus työnantajamielikuvasta sisäisesti oli ajankohtainen. Kyselyn tuottaman tiedon avulla, kehittämistyön tuloksena, syntyi Koulutuskuntayhtymä Tavastian työnantajamarkkinoinnissa käytettävä työnantajalupaus.
The approach of the thesis is qualitative. Collective brainstorming, qualitative inquiry, theme interview and collective workshop were used as research methods. The theoretic framework of this master´s thesis examines the employer image from the perspective of the employer image marketing, reputation and employer value proposition.
This master´s thesis was done as a significant part of a new employee marketing and communications strategy. The main target of this strategy is to optimize and modernize the recruitment process in Tavastia Education Consortium. Since a large number of the staff members will retire in the near future, the organization must ensure its value in the employment market and, thus, the recruitment process must be updated. The employer value proposition must be created to allure talents.