Sosiaalinen media henkilöstöhankinnan työkaluna
Korpela, Markus (2020)
Korpela, Markus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314199
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen suurimman henkilöstöpalveluyrityksen sisällä toimiva yhtiö. Toimeksiantaja on teollisuuden johtava rekrytointi- ja henkilöstövuokrauspalveluiden toimittaja. Tutkimuksen tarkoitus on tukea yhtiön hakijamarkkinointia selvittämällä, minkä sosiaalisen median kanavan kautta tavoittaisi parhaiten teollisuuden tuotannon ja kunnossapidon työntekijät.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääaiheesta. Ensimmäisessä pääaiheessa kuvaillaan teknologiateollisuutta alana sekä sen työtehtäviä ja niiden vaatimustasoa. Toisessa pääaiheessa kuvaillaan henkilöstöhankintaa ja esitellään sen eri menetelmiä. Toinen pääaihe sisältää kuvauksen hakijamarkkinoinnista, joka on työn merkittävin yksittäinen käsite. Työn kolmas pääaihe käsittelee sosiaalista mediaa. Kolmannessa pääaiheessa esitellään myös yleisimpiä sosiaalisen median kanavia. Opinnäytetyön empiirinen osuus on kvantitatiivinen. Se toteutettiin kyselyllä toimeksiantajan kautta työskenteleville vuokratyöntekijöille. Kyselyyn vastasi 136 teollisuuden tuotannossa tai kunnossapidossa työskentelevää henkilöä. Kyselyssä selvitettiin työntekijöiden sosiaalisen median käyttöä, sekä työllistymistä yleisesti ja sosiaalisen median kautta.
Tutkimuksen perusteella yrityksen tyypilliset vuokratyöntekijät käyttävät sosiaalisen median kanavista eniten YouTubea, WhatsAppia, Facebookia ja Instagramia. He käyttävät sosiaalista mediaa mieluiten mobiililaitteilla. Työpaikkoja he etsivät eniten rekrytointisivustoilta ja työhakemuksensa jättävät mieluiten tietokoneella. Tyypillisistä vuokratyöntekijöistä yksi kolmasosa on joskus löytänyt työpaikan sosiaalisen median kautta ja yksi neljäsosa on saanut työtarjouksen sosiaalisen median kautta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääaiheesta. Ensimmäisessä pääaiheessa kuvaillaan teknologiateollisuutta alana sekä sen työtehtäviä ja niiden vaatimustasoa. Toisessa pääaiheessa kuvaillaan henkilöstöhankintaa ja esitellään sen eri menetelmiä. Toinen pääaihe sisältää kuvauksen hakijamarkkinoinnista, joka on työn merkittävin yksittäinen käsite. Työn kolmas pääaihe käsittelee sosiaalista mediaa. Kolmannessa pääaiheessa esitellään myös yleisimpiä sosiaalisen median kanavia. Opinnäytetyön empiirinen osuus on kvantitatiivinen. Se toteutettiin kyselyllä toimeksiantajan kautta työskenteleville vuokratyöntekijöille. Kyselyyn vastasi 136 teollisuuden tuotannossa tai kunnossapidossa työskentelevää henkilöä. Kyselyssä selvitettiin työntekijöiden sosiaalisen median käyttöä, sekä työllistymistä yleisesti ja sosiaalisen median kautta.
Tutkimuksen perusteella yrityksen tyypilliset vuokratyöntekijät käyttävät sosiaalisen median kanavista eniten YouTubea, WhatsAppia, Facebookia ja Instagramia. He käyttävät sosiaalista mediaa mieluiten mobiililaitteilla. Työpaikkoja he etsivät eniten rekrytointisivustoilta ja työhakemuksensa jättävät mieluiten tietokoneella. Tyypillisistä vuokratyöntekijöistä yksi kolmasosa on joskus löytänyt työpaikan sosiaalisen median kautta ja yksi neljäsosa on saanut työtarjouksen sosiaalisen median kautta.