Ammattimuusikon motivoiva ja laadukas harjoittelu
Nygård, Tuukka (2020)
Nygård, Tuukka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314200
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni selvitän, mistä osa alueista ammattimuusikon soiton harjoittelu koostuu ja mikä siitä tekee motivoivaa ja laadukasta. Lisäksi tutkin, millaisia taitoja ammattimuusikko tarvitsee työssään. Omissa opinnoissani ja soiton harjoittelussani olen havahtunut pohtimaan, mitkä asiat auttavat oppimaan parhaiten ja miten ylläpitää kokonaisvaltaista motivaatiota. Olen usein myös harjoittelussani pohtinut, mitkä taidot muusikolle ovat tärkeimpiä.
Pääpaino tutkimuksellani on pop- ja jazzmusiikkiin liittyvässä soiton harjoittelussa, mutta suurin osa tiedosta on sovellettavissa myös klassiseen musiikkiin.
Haastattelin tutkimukseeni pitkän linjan ammattimuusikoita Inga Söderiä, Joonas Wideniusta ja Jaakko Kuusistoa. Haastateltavilta pyrin keräämään tietoa ja näkökulmia siitä, miten he harjoittelevat, mikä heitä motivoi ja mitä menetelmiä he kokevat muusikkoutta ammatikseen harjoittavan tarvitsevan nykyajan työelämässä.
Tutkimuksen ja haastattelujen yhteydessä selvisi, että harjoittelua on helppo tehdä tuntimäärällisesti paljon, mutta tuntimäärät yksistään eivät ratkaise kun on kyse harjoittelun laadusta. Tietoa on saatavilla nykypäivänä entistä enemmän, jolloin oikeisiin asioihin keskittyminen saattaa vaikeutua. Myös alalla vallitseva kilpailu on koventunut ja massasta erottuminen on hankalampaa.
Keinot oman harjoittelun tehostamiseen ja sitä kautta työelämässä menestymiseen vaativat itsetutkiskelua, oikeanlaisia motiiveja, kykyä heittäytyä tunteillaan soittamiseen sekä koko kehon hyvinvointia. Oman itsensä kuunteleminen ja tunteminen auttavat oikeiden motiivien löytämisessä ja tavoitteiden asettamisessa. Jokaisen on löydettävä oma oppimistyylinsä. Lisäksi tulevaisuuden muusikko tarvitsee moniosaamista ja kykyä markkinoida itseään. Laadukas ja motivoiva harjoittelu koostuukin perusasioista, jotka on hallittava hyvin. Vaikka nämä perusasiat tuntuvatkin paperilla itsestäänselvyyksiltä, on kärsimättömän mielen kuitenkin ne helppo sivuuttaa. The goal of this thesis is to find out what makes practicing motivating and of good quality for a professional musician. I also examine what skills are important in a professional musician’s work. In my own practicing as a student and a musician I have started to pay attention to what makes me motivated, what helps me learn and what are the skills a musician should have.
The main focus of this thesis is on the pop & jazz genre, but many of the findings are also applicable for a classical musician.
Three professionals, Inga Söder, Joonas Widenius and Jaakko Kuusisto were interviewed. The goal was to gather insights from well-established professional musicians on their practising methods and motives and what skills they feel they need as professionals.
The study and the interviews found that it is too easy to get caught up in the number of hours practiced even though there is much more to practising. The overwhelming amount of information available today and the increasing amount of competition make it hard to know what to focus on and how to stand out from the crowd.
Improving the efficiency of one’s practice requires self-examination, right motives, the ability of getting emotionally involved and wellbeing of the body and mind. Self-examination helps in setting the goals and finding the right kind of motives for your practice. Every individual needs to find their own way of learning. Motivating quality practice consists of very basic things that one needs to master very well. On paper these basic things seem obvious, but in reality, they are too often neglected due to the impatient mind.
Pääpaino tutkimuksellani on pop- ja jazzmusiikkiin liittyvässä soiton harjoittelussa, mutta suurin osa tiedosta on sovellettavissa myös klassiseen musiikkiin.
Haastattelin tutkimukseeni pitkän linjan ammattimuusikoita Inga Söderiä, Joonas Wideniusta ja Jaakko Kuusistoa. Haastateltavilta pyrin keräämään tietoa ja näkökulmia siitä, miten he harjoittelevat, mikä heitä motivoi ja mitä menetelmiä he kokevat muusikkoutta ammatikseen harjoittavan tarvitsevan nykyajan työelämässä.
Tutkimuksen ja haastattelujen yhteydessä selvisi, että harjoittelua on helppo tehdä tuntimäärällisesti paljon, mutta tuntimäärät yksistään eivät ratkaise kun on kyse harjoittelun laadusta. Tietoa on saatavilla nykypäivänä entistä enemmän, jolloin oikeisiin asioihin keskittyminen saattaa vaikeutua. Myös alalla vallitseva kilpailu on koventunut ja massasta erottuminen on hankalampaa.
Keinot oman harjoittelun tehostamiseen ja sitä kautta työelämässä menestymiseen vaativat itsetutkiskelua, oikeanlaisia motiiveja, kykyä heittäytyä tunteillaan soittamiseen sekä koko kehon hyvinvointia. Oman itsensä kuunteleminen ja tunteminen auttavat oikeiden motiivien löytämisessä ja tavoitteiden asettamisessa. Jokaisen on löydettävä oma oppimistyylinsä. Lisäksi tulevaisuuden muusikko tarvitsee moniosaamista ja kykyä markkinoida itseään. Laadukas ja motivoiva harjoittelu koostuukin perusasioista, jotka on hallittava hyvin. Vaikka nämä perusasiat tuntuvatkin paperilla itsestäänselvyyksiltä, on kärsimättömän mielen kuitenkin ne helppo sivuuttaa.
The main focus of this thesis is on the pop & jazz genre, but many of the findings are also applicable for a classical musician.
Three professionals, Inga Söder, Joonas Widenius and Jaakko Kuusisto were interviewed. The goal was to gather insights from well-established professional musicians on their practising methods and motives and what skills they feel they need as professionals.
The study and the interviews found that it is too easy to get caught up in the number of hours practiced even though there is much more to practising. The overwhelming amount of information available today and the increasing amount of competition make it hard to know what to focus on and how to stand out from the crowd.
Improving the efficiency of one’s practice requires self-examination, right motives, the ability of getting emotionally involved and wellbeing of the body and mind. Self-examination helps in setting the goals and finding the right kind of motives for your practice. Every individual needs to find their own way of learning. Motivating quality practice consists of very basic things that one needs to master very well. On paper these basic things seem obvious, but in reality, they are too often neglected due to the impatient mind.