Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Isännöinnin johtamisen -malli : mallin soveltaminen käytännön työhön isännöinti liiketoiminnassa

Vuori, Mikko (2020)

 
Avaa tiedosto
Vuori_Mikko.pdf (1.708Mt)
Lataukset: 


Vuori, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004034428
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tavoitteena oli koota kolmesta eri johtamismallista parhaita käytänteitä johtamisen tueksi ja luoda isännöintialalle yleisesti soveltuva johtamismalli näiden pohjalta. Olemassa olevista johtamismalleista tarkasteltaviksi valittiin kolme mallia; palveleva johtaminen, osaamisen johtaminen sekä Lean johtaminen.

Kehittämistehtävän lähestymistapa oli konstruktiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka toteutettiin internetkyselyinä Webropolin avulla. Kyselyiden havaintoyksikkönä käytettiin Isännöintiliiton jäseniä, jolle kysely lähetettiin sähköpostilla. Kyselypohjia oli kaksi, joista toinen osoitettiin työntekijöille ja toinen johdolle. Tarkoituksena oli kartoittaa koko Suomen alueelta isännöintialan johtamisen käytäntöjä ja hyödyntää saatua tietoa johtamismallin luomisessa isännöintialalle.

Johtopäätöksenä todettiin, että palveleva johtaminen soveltui isännöintialalle, koska sen mukaan johtajan tärkein ominaisuus oli kyky kuunnella. Kyselyn perusteella kykyä kuunnella ja läsnäoloa kaivattiin johtamisessa. Palveleva johtaja reagoi ongelmiin kuuntelemalla ensin, jotta hän ymmärtää mistä on kyse, lisäksi hänellä on hyvin tarkka ja varma tietoisuus siitä, mitä heidän ympärillään ja ympäristössään tapahtuu.

Isännöintiala tarvitsee osaamisen johtamista alati muuttuvassa työympäristössä. Esimerkiksi kehityskeskusteluilla voidaan kartoittaa henkilöstön osaamistarpeita, sekä samalla on tilaisuus selvittää mitä osaamista alaisilla on.

Kyselyn vastanneista puolet koki, että työssä olisi tehostamisen tarvetta. Lean-ajattelulla pyritään työn helpottamiseen ja tehostamiseen. Visuaalisella seinätaululla voidaan selkeästi hahmottaa työn etenemistä työpaikalla, esimerkiksi tilinpäätöskauden seinätaululla erivaiheiden etenemisestä. Hukan poistamisella pyritään poistamaan kaikki, mikä ei tuota asiakkaalle lisäarvoa, esimerkiksi onko järkevää hoitaa asioita paperilla, jotka voisi hoitaa sähköisesti.
 
The goal of the development task was to gather best practices from three different management models to support management and to build a management model that is generally applicable to the real estate management industry. Out of the existing management models, three models were selected for consideration; service management, competence management, and Lean management.

The approach of the development task was constructive research and the research method was a questionnaire, which was carried out as web surveys with the help of Webropol. Members of the Finnish Real Estate Management Federation were used as the observation unit for the queries, to which the survey was sent by e-mail. There were two questionnaires, one addressed to employees and the other to management. The purpose was to survey the management practices of the real estate management industry throughout Finland and to use the information obtained to create a management model for the real estate management industry.

In conclusion, it was found that service management was suitable for the real estate management industry, as the most important attribute of a manager was the ability to listen. According to the survey, the ability to listen and to be present in leadership was needed. The service leader responds to problems by listening first so he or she understands what's going on, and he or she has a very accurate and confident awareness of what's going on in and around them.

The real estate management industry needs leadership in a constantly changing work environment. For example, development discussions can be used to map the skills needs of staff, and at the same time, to find out what the subordinates have.

Half of the survey respondents felt that there was a need for more efficiency at work. Lean thinking aims to make work easier and more efficient. A visual wall chart can clearly illustrate the progress of work at the workplace, for example, the financial wall chart of the progress of different phases. Removal of waste is intended to remove everything that does not add value to the customer, for example, it makes sense to manage things on paper, which could be done electronically.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste