Selvitys liiketalouden opiskelun brändimielikuvista Metropolia Ammattikorkeakoulussa
Mäkinen, Miro (2020)
Mäkinen, Miro
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004044481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004044481
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, että minkälaisia mielikuvia potentiaalisilla hakijoilla on liiketalouden opiskelusta Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Selvityksen kohderyhmänä olivat noin 18–30-vuotiaat. Tämän selvityksen toimeksiantajana oli Metropolia Ammattikorkeakoulu ja yhteyshenkilönä Metropolia Ammattikorkeakoulun tutkintovastaava Anne Perkiö. Tämä selvitys toteutettiin, koska liiketalouden tutkinto-ohjelmaan oli tullut vähemmän hakemuksia kuin viime vuosina. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia mielikuvia on liiketalouden opiskelusta ja Metropolia Ammattikorkeakoulusta ja pystytäänkö niihin vaikuttamaan.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin brändiä, mielikuvia, niiden muodostumiseen liittyviä seikkoja ja sitä, miten tarinat vaikuttavat yrityksen mielikuvaan ja brändiin. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös selvitykseen liittyvää teoriaa. Opinnäytetyö toteutettiin selvityksenä, jonka vastauksien pohjalta tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoululle kehitysehdotuksia tulevaisuuden kannalta. Selvitys toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselynä. Sähköinen kyselylomake lähetettiin kolmelle kouluvastaavalle, jotka jakoivat kyselylomaketta omissa kouluissaan. Lisäksi sähköistä kyselylomaketta jaettiin myös sosiaalisessa mediassa. Selvitys toteutettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun omalla e-lomakepohjalla ja selvitykseen pystyi osallistumaan kahden viikon ajan marraskuussa 2019. Selvitykseen osallistui 141 vastaajaa.
Tämän selvityksen perusteella voitiin todeta, että vastaajat pitävät liiketalouden opiskelua muun muassa mielenkiintoisena, käytännöllisenä ja tärkeänä yleissivistyksen kannalta, mutta myös tylsänä, haastavana ja monimutkaisena. Vastaajat pitävät Metropolia Ammattikorkeakoulua muun muassa arvostettuna, tunnettuna ja hyvämaineisena ja sen koulutustarjontaa laajana ja kansainvälisenä.
Selvityksen lopussa paljastui, että hieman yli puolet vastaajista olisi kiinnostuneita opiskelemaan liiketaloutta tulevaisuudessa. Selvityksen lopussa paljastui myös, että hieman yli puolet vastaajista pitää Metropolia Ammattikorkeakoulua mahdollisena opiskelupaikkana tulevaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin brändiä, mielikuvia, niiden muodostumiseen liittyviä seikkoja ja sitä, miten tarinat vaikuttavat yrityksen mielikuvaan ja brändiin. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös selvitykseen liittyvää teoriaa. Opinnäytetyö toteutettiin selvityksenä, jonka vastauksien pohjalta tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoululle kehitysehdotuksia tulevaisuuden kannalta. Selvitys toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselynä. Sähköinen kyselylomake lähetettiin kolmelle kouluvastaavalle, jotka jakoivat kyselylomaketta omissa kouluissaan. Lisäksi sähköistä kyselylomaketta jaettiin myös sosiaalisessa mediassa. Selvitys toteutettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun omalla e-lomakepohjalla ja selvitykseen pystyi osallistumaan kahden viikon ajan marraskuussa 2019. Selvitykseen osallistui 141 vastaajaa.
Tämän selvityksen perusteella voitiin todeta, että vastaajat pitävät liiketalouden opiskelua muun muassa mielenkiintoisena, käytännöllisenä ja tärkeänä yleissivistyksen kannalta, mutta myös tylsänä, haastavana ja monimutkaisena. Vastaajat pitävät Metropolia Ammattikorkeakoulua muun muassa arvostettuna, tunnettuna ja hyvämaineisena ja sen koulutustarjontaa laajana ja kansainvälisenä.
Selvityksen lopussa paljastui, että hieman yli puolet vastaajista olisi kiinnostuneita opiskelemaan liiketaloutta tulevaisuudessa. Selvityksen lopussa paljastui myös, että hieman yli puolet vastaajista pitää Metropolia Ammattikorkeakoulua mahdollisena opiskelupaikkana tulevaisuudessa.