Superfood-yritysten Instagam-sponsoroinnin valintakriteerit
Lehmussaari, Nea (2020)
Lehmussaari, Nea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064554
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia millä kriteereillä yritys valitsee Instagramissa sponsoroitavia henkilöitä. Opinnäytetyön tavoite on selvittää kriteereitä, joita yritykset käyttävät. Sisältöanalyysissa opinnäyte tutkii myös sponsoroitavien henkilöiden Instagramiin tekemiä sponsorointiin liittyviä julkaisuja.
Opinnäytetyössä haastateltiin suomalaisten superfood-tuotteita valmistavien yritysten markkinoinnista vastaavia henkilöitä. Tarkoituksena oli selvittää kriteereitä, joilla yritykset tekevät valintoja sponsoroitavien henkilöiden osalta. Mitkä ovat yrityksille tärkeimpiä kriteereitä ja millaista riskiarviota yritykset tekevät sponsoroitavista henkilöistä ja kuinka paljon sponsoroitavan ihmisen henkilöbrändi vaikuttaa yhteistyöhön.
Teoreettisessa osassa tutkitaan sisältömarkkinointia, sisällöntuotantoa, sekä sponsorointia. Sisällöntuotannon tutkiminen tukee vahvasti koko opinnäytetyön kaarta. Teoriassa käydään läpi myös Instagramia palvelualustana ja avataan sponsorointia vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyössä haastateltiin suomalaisten superfood-tuotteita valmistavien yritysten markkinoinnista vastaavia henkilöitä. Tarkoituksena oli selvittää kriteereitä, joilla yritykset tekevät valintoja sponsoroitavien henkilöiden osalta. Mitkä ovat yrityksille tärkeimpiä kriteereitä ja millaista riskiarviota yritykset tekevät sponsoroitavista henkilöistä ja kuinka paljon sponsoroitavan ihmisen henkilöbrändi vaikuttaa yhteistyöhön.
Teoreettisessa osassa tutkitaan sisältömarkkinointia, sisällöntuotantoa, sekä sponsorointia. Sisällöntuotannon tutkiminen tukee vahvasti koko opinnäytetyön kaarta. Teoriassa käydään läpi myös Instagramia palvelualustana ja avataan sponsorointia vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta.